Jurutera Mazda masih mengidam hasilkan kereta sport dengan enjin rotary, tapi sekarang bukan masanya

Jurutera Mazda masih mengidam hasilkan kereta sport dengan enjin rotary, tapi sekarang bukan masanya

Mazda baru sahaja mendedahkan model produksi terkini yang menggunakan enjin Wankel Rotary minggu ini iaitu MX-30 R-EV. Walau bagaimanapun, ia bukanlah seperti lazimnya sebuah Mazda dengan enjin rotary kerana model berkenaan merupakan sebuah crossover yang menggunakan motor elektrik bagi memacu roda hadapan, sementara enjin rotary 830 cc tersebut hanya berfungsi untuk mengecas bateri lithium ion seperti tugas “generator pasar malam”.

Apa yang Mazda hasilkan ini adalah selari dengan keperluan semasa di mana industri automotif kini bergerak ke arah lebih mesra alam dan penggunaan teknologi elektrifikasi diperlukan bagi memenuhi undang-undang emisi yang semakin ketat. Namun untuk pasukan jurutera Mazda, menghasilkan kereta sport dengan enjin rotary generasi baharu masih lagi menjadi impian mereka.

“Rotary merupakan simbol kami. Memang impian para jurutera di Mazda untuk menghasilkan kereta sport dengan enjin rotary. Tetapi sekarang bukan masanya untuk itu,” kata penolong pengurus divisi pembangunan rangkaian kuasa Mazda, Yoshiaki Noguchi dalam laporan Autocar.

Jurutera Mazda masih mengidam hasilkan kereta sport dengan enjin rotary, tapi sekarang bukan masanya

“Apabila situasi syarikat lebih baik [berkaitan dengan melengkapkan pelancaran model-model elektriknya], kami boleh fikirkan impian tersebut sekali lagi,” tambahnya.

Enjin rotary yang digunakan pada unit rangkaian kuasa e-Skyactiv R-EV pada MX-30 berkenaan merupakan enjin Wankel Rotary generasi baharu yang dikenali dengan kod 8C. Ia dikatakan turut boleh digunakan dalam aplikasi lain selain bertindak sebagai enjin penambah jarak (range extender) seperti yang digunakan buat masa sekarang.

Berbeza dengan enjin 13B dua-rotor sebelum ini, enjin 8C hanya menampilkan satu rotor dan ia turut diberikan sistem suntikan bahan api terus. Perumah rotor untuk enjin baharu ini diperbuat dari material alumnium, manakala apex seal pada setiap bucu rotor direka lebih tebal dengan ukuran 2.5 mm bagi mengatasi masalah apex seal yang selalu ‘bocor’ pada enjin-enjin rotary sebelum ini.

Jurutera Mazda masih mengidam hasilkan kereta sport dengan enjin rotary, tapi sekarang bukan masanya

“Ada tiga cabaran besar pada enjin rotary. Ekonomi adalah nombor satu. Dalam masa yang sama, anda perlu hasilkannya lebih ringan bagi memberikan jarak gerak lebih baik. Selepas itu perbaiki tahap ketahanan,” kata Noguchi.

Dengan sistem suntikan bahan api terus, tahap penggunaan bahan api pada enjin rotary berkenaan adalah 25% lebih baik. Ia secara tidak langsung mengurangkan pencemaran CO2 dan ia sentiasa menghasilkan NOx pada kadar yang rendah. Nisbah mampatan juga adalah lebih tinggi pada kadar 11.9.

Perumah rotor aluminium yang digunakan pula dapat mengurangkan berat sekitar 15 kg. Manakala pada apex seal, ia bukan sahaja lebih tebal malah disalut dengan bahan salutan baharu bagi membolehkan ia tahan lebih lama.

Jurutera Mazda masih mengidam hasilkan kereta sport dengan enjin rotary, tapi sekarang bukan masanya

Menurut Noguchi lagi, walaupun buat masa sekarang enjin 8C berkenaan hanya bertugas untuk mengecas bateri dengan kelajuan putaran 2,450 hingga 4,500 rpm, ia sebenarnya masih seperti enjin-enjin rotary lain yang boleh berputar pada tahap rpm tinggi dan sesuai digunakan untuk menghasilkan sebuah kereta sport.

Mazda telah menghentikan produksi kereta sport rotary terakhirnya iaitu RX-8 sekitar 11 tahun lalu, selepas model berkenaan tidak lagi boleh melepasi ujian pencemaran yang semakin ketat. Selepas itu, jenama dari Hiroshima tersebut telah menghasilkan model konsep RX-Vision yang didedahkan di Tokyo Motor Show 2015, dikatakan gambaran bagi model produksi pengganti RX-8.

Syarikat berkenaan turut sudah dikesan memfailkan paten bagi enjin rotary turbo baharu yang digelar sebagai SkyActiv-R pada 2016, namun sehingga kini masih lagi tiada bayangan bila kereta sport rotary generasi baharu tersebut akan diperkenalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required