Subsidi minyak bersasar dijangka dimasukkan dalam semakan Bajet 2023 yang dibentangkan pada 24 Feb

Subsidi minyak bersasar dijangka dimasukkan dalam semakan Bajet 2023 yang dibentangkan pada 24 Feb

Menurut laporan The Edge, subsidi minyak bersasar dijangka akan dimasukkan dalam Bajet 2023 yang disemak semula, di mana ia bakal dibentangkan di Dewan Rakyat pada 24 Februari ini oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri ke-10, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Subsidi minyak bersasar ini telah beberapa kali dibangkitkan sebelum ini. Pada November lalu, Anwar mendedahkan bahawa kementerian yang berkaitan telah diberi masa untuk mengkaji kesan langkah tersebut.

Ketua ekonomi dan ketua penyelidikan pasaran Kumpulan RHB Research, Sailesh K Jha memberitahu penerbitan itu bahawa Malaysia diramal mengekalkan kitaran perniagaan yang kukuh dan menyaksikan penurunan dalam inflasi indeks harga pengguna (CPI) pada separuh pertama tahun ini. Selain itu, harga komoditi dijangka kekal stabil pada separuh pertama tahun ini apabila ekonomi global semakin perlahan.

“Pada pengamatan kami, pembukaan semula China tidak mungkin memberikn kesan yang ketara terhadap aktiviti ekonomi dan pertumbuhan global untuk separuh pertama 2023, justeru ia merupakan masa yang sesuai untuk mengumumkan pengurangan subsidi minyak pada 24 Februari ini,”katanya.

Dalam satu lagi nota berkaitan kewangan, RHB Research mengekalkan pandangannya bahawa kadar dasar semalaman (OPR) akan memuncak antara 3.0-3.5% pada 2023, dengan baki risiko pada kadar 3-3.25%. “Ketidakpastian sekitar ramalan OPR kami berpunca daripada masa, bilangan tertentu dan skop pelarasan harga minyak yang disasarkan,” jelas Sailesh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Alib sulaiman on Jan 27, 2023 at 10:38 am

    HARI INI UMUM JADI PERDANE MENTERI BESOK MINYAK TURUN RM 1.50…APE CERITE…SATU DUNIA TAHU…DAH JANJI KAN BESOK JAWABLAH DEKAT SANE

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required