Proton Iriz RX rangkul juara buat kali pertama; dominasi pus. 1 & 2 Kejuaraan Rallycross Ireland 2023!

Proton Iriz RX rangkul juara buat kali pertama; dominasi pus. 1 & 2 Kejuaraan Rallycross Ireland 2023!

Selepas didedahkan pada April tahun lalu, kereta rallycross Proton Iriz RX Team RX Racing akhirnya menunjukkan prestasi sebenarnya; jentera yang dipandu oleh Patrick O’Donovan, juara Kejohanan Rallycross British (BRX) dan FIA RX2e tahun lalu berkenaan berjaya merangkul tempat kedua pada pusingan 1 dan 2 Kejohanan Rallycross Ireland (IRX) 2023 di Litar Mondello Park!

Patrick mendominasi sepenuhnya perlumbaan pada pusingan pertama yang berlangsung 5 Mac lalu, dengan memenangi kesemua perlumbaan bermula pusingan kelayakan, separuh akhir dan juga peringkat akhir. Namun kerana keliru dengan peraturan IRX di mana peringkat terakhir yang tidak memerlukan pemandu mengambil ‘Joker Lap’, kemenangan Patrick di tarik dan jatuh ke tempat kedua, mencatatkan podium pertama buat Iriz RX.

Apa yang menarik, walaupun Patrick mengambil ‘Joker Lap’ pada lap terakhir perlumbaan peringkat akhir pusingan pertama berkenaan, dia masih di hadapan pelumba di kedudukan kedua, Micheal Leonard Jr yang memandu Ford Fiesta RX!

Belajar dari kesilapan, Patrick kembali ke pusingan kedua pada keesokan harinya, dan mencapai keputusan yang sama; dia dan Iriz RX sekali lagi mendominasi perlumbaan dengan memenangi perlumbaan peringkat kelayakan dan berjaya menjadi juara di pusingan akhir!

Proton Iriz RX rangkul juara buat kali pertama; dominasi pus. 1 & 2 Kejuaraan Rallycross Ireland 2023!

“Kami berhadapan dengan pertarungan yang sengit dalam pusingan akhir pada Ahad, dan sangat hebat selepas mencapai kemenangan untuk seluruh pasukan. Semua orang sudah bekerja keras dalam beberapa minggu kebelakangan ini untuk membawa projek ini kehadapan, dan saya sangat seronok untuk melakukan yang terbaik bagi mempertingkatkan kereta untuk ayah saya berlumba tahun ini,” kata Patrick yang baru berumur 19 tahun.

“Kami mendominasi pada Sabtu – kami ambil joker lap empat saat yang tidak diambil oleh pelumba lain tetapi masih menang di atas litar – tetapi kami terpaksa menghormati keputusan pegawai perlumbaan, dan ini membuatkan saya lebih ‘lapar’ untuk menang pada Ahad.

“Kereta ini telah di bawa selangkah kehadapan, tetapi masih ada banyak kerja yang perlu dilakukan, ia pada kedudukan yang lebih baik sekarang. Saya rasa hujung minggu ini turut membantu saya untuk lebih bersedia untuk sepanjang musim, termasuk perlu memandu kereta lain yang berbeza dari apa yang biasa saya pandu. Harapnya kami akan bersedia untuk mengumumkan rancangan 2023 dalam beberapa minggu akan datang,” tambahnya lagi.

Proton Iriz RX rangkul juara buat kali pertama; dominasi pus. 1 & 2 Kejuaraan Rallycross Ireland 2023!

Patrick sepatutnya memandu Proton Iriz RX ini pada pusingan terakhir IRX 2022 yang jadualkan berlangsung pada Disember lalu, namun pusingan tersebut terpaksa dibatalkan kerana cuaca teruk di Litar Modello Park ketika itu.

Ini merupakan penampilan pertama Patrick dengan Iriz RX, yang pada asalnya dibangunkan untuk digunakan oleh ayahnya sendiri iaitu juara British Rallycross Championship 2007, Ollie O’Donovan. Menurut Team RX Racing, langkah ini diambil bagi memberikan peluang kepada Iriz RX untuk berlumba secara kompetitif sebelum memulakan siri-siri perlumbaan lain musim ini.

Pasukan berkenaan turut menyatakan bahawa Iriz RX telah direhatkan untuk beberapa perlumbaan musim lalu kerana ia mengalami pelbagai isu pembangunan yang perlu dibuat. Kemunculan Patrick di Mondello Park kali ini juga bakal memberikan lebih banyak maklum balas kepada jurutera bagi menyediakan jentera berkenaan untuk berlumba pada musim 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required