Juara British Rallycross 2022 bakal guna Proton Iriz RX di pusingan akhir Irish Rallycross minggu ini

Juara British Rallycross 2022 bakal guna Proton Iriz RX di pusingan akhir Irish Rallycross minggu ini

Juara Kejohanan Rallycross British yang baru ditabalkan bulan lalu, Patrick O’Donovan dari pasukan Team RX Racing bakal beralih dari memandu Ford Fiesta RX kepada Proton Iriz RX di pusingan terakhir Kejohahan Rallycross Ireland yang bakal berlangsung di Litar Mondello Park hujung minggu ini.

Ini merupakan penampilan pertama Patrick dengan Iriz RX tersebut, yang pada asalnya dibangunkan untuk digunakan oleh ayahnya sendiri iaitu juara British Rallycross Championship 2007, Ollie O’Donovan. Menurut Team RX Racing, langkah ini diambil bagi memberikan peluang kepada Iriz RX untuk berlumba secara kompetitif sebelum siri-siri perlumbaan musim ini melabuhkan tirai.

Pasukan berkenaan turut menyatakan bahawa Iriz RX telah direhatkan untuk beberapa perlumbaan musim ini kerana ia mengalami pelbagai isu pembangunan yang perlu dibuat. Kemunculan Patrick yang juga juara Rallycross British paling muda dalam sejarah dengan Iriz RX berkenaan di Mondello Park minggu ini bakal memberikan lebih banyak maklum balas kepada jurutera bagi menyediakan jentera berkenaan untuk berlumba pada musim 2023.

“Ini merupakan perlumbaan pertama saya sejak kami meraikan kemenangan Kejohanan Rallycross British, dan saya sangat tidak sabar untuk bertanding lagi. Saya tidak takut untuk mengakui bahawa saya merasai tekanan pada penghujung musim untuk kejohanan British, jadi untuk pergi ke Mondello Park, berlumba menentang lawan yang sukar tetapi tanpa tekanan untuk mengumpul mata adalah sesuatu yang sangat saya nantikan,” kata Patrick O’Donovan

“Saya cuba berlumba dengan Iriz RX dalam pusingan Nitro Rallycross di Sweden tetapi ia tidak berjalan lancar. Mereka telah bekerja keras untuk kereta berkenaan sejak itu, dan kami pergi ke Mondello dengan sasaran untuk bertempur di baris hadapan. Sasaran utama bagi saya, walaupun adalah bagi melakukan lebih banyak pembangunan untuk kereta yang akan ayah saya gunakan dalam perlumbaan tahun depan, saya mahu memberinya peluang terbaik yang saya boleh, jadi ia akan menjadi pengalaman yang berharga hujung minggu ini,” tambahnya lagi.

Proton Iriz RX ini diasaskan dari jentara rali Iriz R5 yang dibangunkan oleh Mellor Elliot Motorsport (MEM), dengan pembangunan yang dibuat di fasiliti MEM yang terletak di Derbyshire, UK. Ia dibina berasaskan spesifikasi Supercar RX1 yang telah ditetapkan oleh FIA, dijana oleh enjin 2.0 liter turbo yang mampu menghasilkan sekitar 600 hp, digandingkan dengan kotak gear sequential enam-kelajuan, sistem pacuan semua roda serta ditimbang sekitar 1,300 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required