Honda Odyssey kembali ke pasaran Jepun, tetapi dibuat di China; hanya varian e:HEV EX Black Edition

Honda Odyssey kembali ke pasaran Jepun, tetapi dibuat di China; hanya varian e:HEV EX Black Edition

Honda telah menghentikan jualan MPV Odyssey di pasaran Jepun pada penghujung 2021 lalu kerana kilang Sayama yang terletak di wilayah Saitama yang memproduksi model tersebut telah pun ditutup. Namun Odyssey diumum akan dijual semula di Jepun bermula suku ke-empat tahun ini, dengan stok yang akan diimport dari China.

Honda Odyssey 2023 pasaran Jepun berkenaan akan diproduksi oleh kilang Guangqi Honda di Guangzhou – kilang usahasama Honda dengan salah satu rakan kongsinya di China, GAC. Ia akan dijual di Jepun hanya dalam satu varian iaitu Odyssey e:HEV EX Black Edition.

Seperti namanya, Odyssey JDM ‘made in China’ ini menerima unit rangkaian kuasa hibrid e:HEV, dan tiada lagi pilihan versi petrol sepenuhnya dengan enjin i-VTEC 2.4 liter seperti sebelum ini. Honda belum menyatakan sebarang angka prestasi untuk kemaskini terbaharu Odyssey e:HEV ini, namun dijangka ia masih sama dengan versi sebelumnya.

Honda Odyssey kembali ke pasaran Jepun, tetapi dibuat di China; hanya varian e:HEV EX Black Edition

Pada versi terdahulu, unit rangkaian kuasa e:HEV untuk Odyssey ini adalah dari versi 2.0L, sama dengan yang terdapat pada Honda Civic RS e:HEV pasaran Malaysia. Ia menggandingkan enjin kitaran Atkinson 2.0 liter yang menghasilkan 143 PS (139 hp) dan tork maksima 189 Nm tetapi pada kebanyakkan masanya hanya berfungsi untuk mengecas bateri lithium ion.

Manakala roda hadapan sentiasa dipacu dengan motor elektrik berkuasa 184 PS (181 hp atau 135 kW) dan tork maksima 315 Nm. Namun ada situasi motor dan enjin akan bersama-sama memacu roda hadapan menerusi kotak gear e-CVT (terutamanya pada kelajuan tinggi), menghasilkan kuasa gabungan 212 hp.

Satu-satunya varian pasaran Jepun ini juga menerima kit kelengkapan Black Edition, merangkumi kit penggayaan luaran dan dalaman dan pelbagai perincian istimewa. Pada sebelah luar, Odyssey e:HEV EX Black Edition ini diberikan gril hadapan, cermin sisi dan rim aloi yang kesemuanya diberikan kemasan berwarna hitam.

Honda Odyssey kembali ke pasaran Jepun, tetapi dibuat di China; hanya varian e:HEV EX Black Edition

Pada sebelah dalam, model ini datang dengan upholsteri kulit hitam secara standard, bersama konfigurasi tempat duduk 2-2-3 (tujuh kerusi secara keseluruhan). Pada baris kedua, tempat duduk kapten pada Odyssey ini dipertingkat dengan fungsi larasan elektrik empat hala, perehat tangan untuk kedua-dua belah, meja yang boleh dilipat serta pemanas kerusi.

Fungsi baharu lain yang dibekalkan pada model 2023 ini termasuk penukar gear elektrik menggunakan suis tekan menggantikan tombol konvensional, pengecas tanpa wayar serta port USB Type A dan Type C untuk kabin belakang. Pelanggan turut boleh memilih skrin sesentuh bersaiz 11.2-inci untuk sistem infotainmen yang ditawarkan secara opsyen.

Perincian-perincian standard lain untuk Odyssey Black Edition ini turut merangkumi pintu tailgate belakang bantuan kuasa dengan fungsi bukaan tanpa sentuhan, lampu isyarat membelok LED jenis sequential, tempat duduk pemandu larasan kuasa 8-hala dan penumpang hadapan 4-hala, sistem pendingin hawa automatik tiga-zon, kamera pelbagai sudut pandangan dan pelbagai lagi.

Harga untuk Honda Odyssey e:HEV EX Black Edition 2023 pasaran Jepun ini masih belum diumumkan, namun pelanggan sudah boleh menempahnya bermula musim luruh tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required