Tengku Zafrul ditunjukkan prototaip Daihatsu Mira EV di Jepun – Perodua Axia elektrik untuk Malaysia?

Tengku Zafrul ditunjukkan prototaip Daihatsu Mira EV di Jepun – Perodua Axia elektrik untuk Malaysia?

Selepas menghadiri mesyuarat dengan pembekal komponen kenderaan D-ACT di Jepun baru-baru ini, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz turut berkesempatan mengunjungi kilang produksi Daihatsu Motor Co. Ltd. (DMC) di Kyoto. Ia bertujuan untuk melihat kilang Daihatsu yang direka berasaskan agenda ESG.

Selain itu, beliau turut berkata, lawatan ini juga untuk mendalami pelan pelaburan jangka panjang DMC di Malaysia terutamanya untuk kenderaan elektrik (EV) dan kenderaan cekap tenaga (EEV).

Seperti mana yang kita semua tahu, Daihatsu memiliki hubungan rapat dengan Perodua, dan baru-baru ini Perodua juga telah mempertontonkan model EV dengan konsep Electric Motion Online (EMO) pada bulan lalu.

Tengku Zafrul ditunjukkan prototaip Daihatsu Mira EV di Jepun – Perodua Axia elektrik untuk Malaysia?

Walau bagaimana pun, Perodua pernah berkata, pihaknya akan membawa model hibrid terlebih dahulu ke pasaran, walau pun sebelum ini, Presiden dan CEO Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad dilaporkan berkata, pihaknya telah bersedia untuk menerokai potensi bagi kerjasama strategik dengan pembekal dan vendor tempatan termasuk dalam menghasilkan komponen EV.

Namun buat masa ini, Perodua masih belum mengesahkan jenis EV keluarannya yang akan diperkenalkan di sini, namun kebarangkalian Axia elektrik penuh mempunyai potensi ke arah itu, berdasarkan model prototaip yang ditunjukkan kepada menteri MITI ini. Berdasarkan foto yang dimuat naik oleh beliau menerusi Facebook, ia merupakan model asas bagi Daihatsu Mira e:S generasi kedua.

Daihatsu Mira e:S

Butiran mengenainya adalah terhad, namun model yang ditunjukkan ini merupakan pacuan roda-hadapan, dengan enjin KF-VE 658 cc naturally-aspirated tiga-silinder petrol dan CVT digandingkan dengan motor elektrik. Imej dalamannya nampak biasa-biasa saja, namun berdasarkan unit utamanya yang agak spesifik yang menunjukkan status penjana kuasa dan juga kluster instrumen yang disemak semula.

Model asasnya diperkenalkan pada tahun 2017, dan nampak gayanya ia berkemungkinan digunakan untuk membangunkan teknologi EV yang boleh diaplikasikan pada model masa depan yang dibina dengan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), yang direka dengan CASE (Connected, Automated Driving, Sharing and Electrification). Model semasa Axia turut menggunakan platform ini, dan kita juga pernah melihat model elektrifikasi DNGA dalam bentuk hibrid bagi Rocky, Ativa dan Toyota Raize.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required