Model EV pertama Perodua – komponen utama perlu dibuat di Malaysia, vendor akan dibangunkan

Model EV pertama Perodua – komponen utama perlu dibuat di Malaysia, vendor akan dibangunkan

Kita sudah tahu sikit lebih kurang bila Perodua akan memperkenalkan model hibrid mereka, dan model mana yang akan menerima teknologi berkenaan. Namun bagaimana dengan model elektrik penuh (EV)? Adakah ia ada dalam perancangan Perodua?

Dalam majlis perkongsian halatuju Perodua 2023 yang berlangsung di Kuala Lumpur semalam, Presiden dan CEO Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad masih berpegang dengan pendirian Perodua sebelum ini iaitu EV bukanlah penyelesian sebenar untuk meneutralkan karbon selagi punca utama elektrik dalam negara masih dijana menggunakan arang batu.

Namun bagi mengelakkan Perodua ketinggalan dalam penghasilan EV, syarikatnya masih perlu bergerak ke arah elektrifikasi penuh, dan usaha paling penting serta terlebih dahulu yang perlu dilakukan adalah untuk membangunkan vendor tempatan.

Model EV pertama Perodua – komponen utama perlu dibuat di Malaysia, vendor akan dibangunkan

“Isunya adalah pembekal kami kurang pendedahan dalam pembangunan komponen untuk HEV (hibrid elektrik) atau BEV (EV bateri) dan juga komponen-komponen termaju lain. Walaupun Perodua masih belum bersaing dalam segmen EV, industri automotif Malaysia berada dalam bahaya dengan ketinggalan apabila BEV menjadi teknologi arus perdana.

“Bagi mengatasi masalah ini, kami kini berkerjasama dengan rakan kami, Daihatsu Motor Co. (DMC) di Jepun untuk mengenalpasti syarikat-syarikat dengan kepakaran elektrifikasi dan mempunyai akses kepada teknologi termaju. Dari situ, kami akan menerokai potensi bagi kerjasama strategik dengan pembekal dan vendor tempatan kami, dan dari situ kami akan memacu vendor-vendor ini kearah elektrifikasi dan teknologi termaju,” kata Zainal.

Menurut bos Perodua itu lagi, ada tiga komponen utama pada EV iaitu bateri, motor elektrik dan unit inverter, dan salah satu dari komponen ini haruslah dihasilkan oleh vendor tempatan sekiranya Perodua memperkenalkan EV dalam pasaran kelak.

Model EV pertama Perodua – komponen utama perlu dibuat di Malaysia, vendor akan dibangunkan

“Ini kerana kami adalah Perodua, dan kami mahu membangunkan industri tempatan,” kata Zainal untuk menegaskan mengapa sekurang-kurangnya salah satu dari komponen berkenaan perlu dihasilkan oleh vendor tempatan di Malaysia untuk model EV pertamanya nanti.

Zainal turut menyatakan proses pembangaunan vendor untuk model EV berkenaan akan bermula tahun ini, namun bila model EV pertama tersebut akan dilancarkan belum dimuktamadkan kerana setelah vendor-vendor itu mempunyai kebolehan dan kapasiti, barulah produk tersebut boleh dirancang.

Ketika ditanya antara tiga komponen berkenaan, yang mana menjadi keutamaan Perodua untuk dihasilkan oleh vendor tempatan, Zainal menyatakan bahawa pihaknya lebih berharap agar ada vendor tempatan yang sanggup untuk menghasilkan bateri terlebih dahulu di Malaysia.

Model EV pertama Perodua – komponen utama perlu dibuat di Malaysia, vendor akan dibangunkan

Ini kerana untuk model EV pertama Perodua kelak, ia bekemungkinan besar adalah model yang diubah dari versi petrol untuk ditransformasikan kepada sebuah EV, dan ini adalah lebih mencabar untuk mencari ruang di mana bateri boleh diletakkan pada platform tersebut.

Jadi sekiranya vendor untuk bateri tersebut berada di Malaysia, proses pembangunan untuk bateri berkenaan akan menjadi lebih mudah.

Untuk satu lagi jenama nasional iaitu Proton, model EV pertamanya dijangka akan muncul pada 2027, di mana pasukan juruteranya telah mula dihantar ke China bagi mempelajari pelbagai aspek berkenaan EV termasuk R&D, jualan, servis selepas jualan dan sebagainya, dan syarikat itu juga sedang mengenalpasti teknologi EV yang mampu milik dan mudah diselenggara, sesuai dengan pasaran Malaysia.

Mungkin kedua-dua jenama ini akan hadir dengan model EV pertama masing-masing dalam tempoh masa yang hampir sama?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required