TASKL 2023: Koleksi replika kereta watak Initial D dipamerkan; AE86, RX-7, Subaru WRX dan banyak lagi

TASKL 2023: Koleksi replika kereta watak Initial D dipamerkan; AE86, RX-7, Subaru WRX dan banyak lagi

Satu perkara yang tidak boleh dipisahkan dari scene dunia modifikasi Japan Domestic Market (JDM), sudah tentulah siri animasi yang diadaptasi dari buku komik Initial D. Siri ini sudah diperkenalkan sejak pertengahan era 90’an, dan ia adalah antara penyebab mengapa sukan drift menjadi fenomena di seluruh dunia, dan juga model-model JDM tertentu khususnya Toyota Corolla AE86 yang dipandu oleh watak utamanya, Fujiwara Takumi menjadi mahal tidak masuk akal.

Jadi sempena berlangsungnya Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur (TASKL) 2023, pihak penganjur acara tersebut telah menyediakan satu ruangan yang mengumpulkan kereta-kereta replika dari siri animasi tersebut.

Paling dikenali sudah tentulah AE86 dalam versi Sprinter Trueno dengan warna “Panda” (hitam-putih), lengkap dengan pelekat “Fujiwara Tofu Ten” (kedai tauhu Fujiwara) pada sebelah pintu pemandu, dan juga rim “pisang” ikonik RS Watanabe.

Namun untuk kereta-kereta lain, “replika” yang diletakkan bukanlah kereta yang benar-benar dibuat untuk menjadi sebuah replika sebenar.

Contohnya Subaru Impreza WRX STI Type R berwarna biru yang diletakkan di sebelah AE86 tersebut yang tentunya menggambarkan jentera milik ayah Takumi iaitu Fujiwara Bunta, ia tidak dilengkapi dengan bampar hadapan STI Sport untuk GC8 yang menyerupai bampar model edisi terhad Impreza 22B, dan ia juga tidak dipakaikan dengan rim asli WRX STI Version V/VI.

Tetapi masih ada kereta lain yang tampil dengan rupa hampir sama dengan jentera milik watak-watak dalam animasi berkenaan seperti dua buah Mazda RX-7 FC3S berwarna putih seperti milik Takahashi Ryosuke (masing-masing mewakili rupa kereta Ryosuke pada musim 1-2-3 dan 4-5-Final), sebuah Mazda RX-7 FD3S berwarna kuning dengan kit badan RE-Amemiya seperti jentera Takahashi Keisuke dan sebuah Honda Civic EG hatchback berwarna merah seperti milik Shoji Shingo.

TASKL 2023: Koleksi replika kereta watak Initial D dipamerkan; AE86, RX-7, Subaru WRX dan banyak lagi

Barisan Honda Civic EK dan juga Integra DC2 yang dipamerkan juga agak menyerupai kereta-kereta yang dipandu ahli pasukan Todoo Racing School dalam animasi tersebut. Namun ada beberapa kereta yang mungkin terlalu rare tidak dapat dipamerkan disini seperti Mitsubishi Lancer Evolution IV milik Seiji Iwaki dari pasukan Emperor dan juga Nissan Sil80 Impact Blue yang dipandu oleh Sato Mako.

Pihak penganjur turut ada menyediakan satu kadbod besar menyeraikan semua watak dalam Initial D bersama jentera mereka bagi memudahkan anda mengingati watak-watak berkenaan. Apa pun penulis sebagai peminat Initial D sendiri, agak seronok juga melihat kereta-kereta JDM yang digunakan dalam animasi tersebut ‘dilonggokkan’ dalam satu ruang.

Jadi kalau anda nak tengok kereta replika Initial D ini, anda boleh datang sendiri ke TASKL 2023 yang berlangsung di Pusat Pameran & Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) bermula hari ini hingga 11 Jun nanti, dibuka dari 10 pagi hingga 10 malam sepanjang hari penganjurannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required