Perodua Bezza generasi kedua akan muncul 2-3 tahun lagi, tampil rekaan lebih berorientasikan ASEAN

Perodua Bezza generasi kedua akan muncul 2-3 tahun lagi, tampil rekaan lebih berorientasikan ASEAN

Perodua mengesahkan bahawa model generasi baharu bagi satu-satunya sedan yang dihasilkan jenama berkenaan iaitu Bezza bakal muncul dalam tempoh dua atau tiga tahun dari sekarang.

Perkara ini disebut oleh presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad dalam sidang media Pertandingan Rekaan Sedan Kompak Asia (ACSDC) 2023 di Putrajaya dan dilaporkan oleh akhbar NST. Menurutnya lagi Perodua merancang untuk menghasilkan Bezza generasi baharu tersebut dengan rekaan lebih berorientasikan pengguna di rantau ASEAN.

ACSDC 2023 dianjurkan sendiri oleh Perodua dengam kerjasama Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM) bagi mengumpulkan rekaan sedan yang memenuhi selera pengguna ASEAN, serta untuk mempromosikan rekaan yang bagus dan merangsang daya saing di kalangan pereka kereta.

Zainal turut menyatakan pertandingan ini disasarkan untuk menarik lebih banyak idea yang bertenaga serta mencungkil lebih ramai bakat muda yang meminati reka bentuk automotif, dan menambah dengan penyertaan peserta dari negara ASEAN lain ia akan membolehkan pelbagai idea diserap dari serata pelusuk rantau ini untuk menghasilkan rekaan Bezza generasi seterusnya.

Perodua Bezza generasi kedua akan muncul 2-3 tahun lagi, tampil rekaan lebih berorientasikan ASEAN

Beliau menjelaskan pertandingan ini akan mengambil masa selama tujuh bulan sebelum lapan peserta akhir dipilih. Peserta-peserta yang berjaya ke peringkat seterusnya itu akan menghasilkan model skala penuh bagi rekaan mereka dan membuat pembentangan berkenaan setiap rekaan pada model tersebut.

Bos Perodua itu turut menegaskan pertandingan ini bukan hanya akan menjadi platform bagi mengumpulkan inspirasi rekaan, malah itu turut akan menyumbang bagi membawa Malaysia menjadi hab seterusnya untuk rekaan automotif dalam rantau ini.

Menurut pengarah MRM Husaini Ismail pula berkata menerusi pertandingan ini juga peserta berpeluang untuk memenangi hadiah dan insentif berjumlah lebih dari RM100,000.

Bagi Bezza generasi sedia ada, ia diasaskan dari hatchback Perodua Axia generasi terdahulu serta ditawarkan dengan enjin berkapasiti 1.0 dan 1.3 liter (Axia hanya hadir dengan enjin 1.0L). Badan atas model berkenaan dihasilkan sepenuhnya oleh Perodua di fasiliti R&D yang terletak di Rawang, dan model ini hanya dijual di Malaysia tanpa dijelmakan dalam versi Daihatsu atau Toyota untuk pasaran lain.

Perodua Bezza generasi kedua akan muncul 2-3 tahun lagi, tampil rekaan lebih berorientasikan ASEAN

‘Resipi’ yang bakal digunakan untuk Bezza generasi baharu berkenaan mungkin sama dengan sebelum ini, dengan menjadikan Axia generasi kedua yang baru dilancarkan pada Februari lalu sebagai asas.

Bagi Axia 2023 berkenaan, ia dibangunkan menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA). Model ini masih hanya menerima enjin 1KR-VE 1.0L VVT-i tiga-silinder berkuasa 67 hp/91 Nm, namun kotak gear automatik empat kelajuan sebelum ini telah digantikan dengan transmisi D-CVT.

Axia juga telah diberikan sistem bantuan pemanduan ASA 3.0 yang memberikan fungsi seperti AEB, amaran pergerakan kereta depan dan lain-lain. Ia juga menerima beberapa perincian yang lebih canggih dari Myvi seperti panel instrumen digital sepenuhnya dengan skrin 7.0-inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Reynold on Jul 06, 2023 at 3:28 pm

    Lama sangat tu 2 3 tahun

    Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0
  • Silverguy on Jul 08, 2023 at 3:16 pm

    Keluarkan Perodua Kelisa baru la. Kelisa telah diisytiharkan sebagai kereta terbaik NST car of The Year pd thn 2002 dan sehingga kini tidak ada lagi kereta perodua yg memenangi anugerah kereta terbaik.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required