Perodua Bezza generasi kedua mungkin muncul pada awal 2025; guna platform DNGA, rekaan ‘lebih ASEAN’

Perodua Bezza generasi kedua mungkin muncul pada awal 2025; guna platform DNGA, rekaan ‘lebih ASEAN’

Bayangan digital Perodua Bezza generasi kedua oleh Theophilus Chin

Menerusi bayangan yang diberikan oleh presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad pada awal bulan ini, model generasi kedua Perodua Bezza mungkin akan muncul sekitar 2-3 tahun dari sekarang. Namun dengan pengumuman salah satu vendor Perodua iaitu Betamek, jangkaan pengenalan sedan kompak generasi baharu tersebut adalah lebih spesifik, mungkin didedahkan pada awal tahun 2025 nanti.

Menurut Betamek, ia sudahpun memuktamadkan kontrak bernilai RM436.5 juta bagi membekalkan pelbagai komponen elektronik untuk model terbaharu Perodua. Anak syarikat Betamek iaitu Betamek Electronics telahpun menerima surat hasrat (LOI) dari Perodua dan dijangka akan membekalkan komponen-komponen elektronik bagi model baharu pada suku keempat tahun kewangan 2025 iaitu pada 31 Mac, lapor The Sun.

Berdasarkan terma-terma yang disebut dalam LOI tersebut, Betamek Electronics bakal membekalkan komponen-komponen tersebut selama enam tahun. Buat masa sekarang Betamek turut membekalkan komponen-komponen elektronik untuk Perodua Axia generasi baharu yang dilancarkan pada Februari lalu.

Perodua Bezza generasi kedua mungkin muncul pada awal 2025; guna platform DNGA, rekaan ‘lebih ASEAN’

Bayangan digital Perodua Bezza generasi kedua oleh Theophilus Chin

Pada bulan berkenaan, Betamek telah mengumumkan bahawa ia telah mendapat kontrak bernilai RM123.5 juta bagi membekalkan pelbagai komponen untuk model Perodua baharu bagi tempoh enam tahun, bermula suku keempat tahun kewangan yang berakhir pda 31 Mac 2023.

Betamek telah dilantik menjadi vendor Perodua sejak pertengahan era 90’an, dan pada tahun kewangan 2022, 95% kepentingannya adalah dari Kumpulan Perodua.

Dalam sidang media Pertandingan Rekaan Sedan Kompak Asia (ACSDC) 2023 di Putrajaya awal bulan ini, Datuk Zainal mendedahkan Bezza generasi baharu tersebut turut akan dibina berasaskan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) seperti model-model baharunya yang lain, serta ia akan tampil dengan rekaan lebih berorientasikan pengguna di rantau ASEAN.

Perodua Bezza generasi kedua mungkin muncul pada awal 2025; guna platform DNGA, rekaan ‘lebih ASEAN’

Bagi Bezza generasi sedia ada, ia diasaskan dari hatchback Perodua Axia generasi terdahulu serta ditawarkan dengan enjin berkapasiti 1.0 dan 1.3 liter (Axia hanya hadir dengan enjin 1.0L). Badan atas model berkenaan dihasilkan sepenuhnya oleh Perodua di fasiliti R&D yang terletak di Rawang, dan model ini hanya dijual di Malaysia tanpa dijelmakan dalam versi Daihatsu atau Toyota untuk pasaran lain.

‘Resipi’ yang bakal digunakan untuk Bezza generasi baharu berkenaan mungkin sama dengan sebelum ini, dengan menjadikan Axia generasi kedua sebagai asas yang turut dibangunkan menggunakan platform DNGA. Model ini masih hanya menerima enjin 1KR-VE 1.0L VVT-i tiga-silinder berkuasa 67 hp/91 Nm, namun kotak gear automatik empat kelajuan sebelum ini telah digantikan dengan transmisi D-CVT.

Axia juga telah diberikan sistem bantuan pemanduan ASA 3.0 yang memberikan fungsi seperti AEB, amaran pergerakan kereta depan dan lain-lain. Ia juga menerima beberapa perincian yang lebih canggih dari Myvi seperti panel instrumen digital sepenuhnya dengan skrin 7.0-inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required