Supercharger Tesla di Pavilion mula beroperasi — RM1.25 per kWh, RM4 seminit jika biar kenderaan?

Supercharger Tesla di Pavilion mula beroperasi — RM1.25 per kWh, RM4 seminit jika biar kenderaan?

Ada makluman yang menyatakan bahawa Tesla Supercharger di Pavilion Kuala Lumpur kini sudah beroperasi. Sebuah tangkap layar tentang lokasi berkenaan di dalam aplikasi telah dimuat naik ke MyEVOC Facebook Group hari ini, dengan petunjuk tujuh daripada lapan stesen ada tersedia, dan sudah tentu ada diantaranya merupakan pengecas Tesla berkenaan.

Bayaran dibuat kepada Tesla melalui kad kredit/debit yang didaftarkan dalam aplikasi. Kadar yang dikenakan bagi Supercharger Pavilion Kuala Lumpur adalah RM1.25 per kWh dengan yuran membiar kenderaan ialah RM4 seminit. Ketika ini, ruang berkenaan hanyalah untuk kenderaan Tesla sahaja. Untuk masa hadapan, akan ada ruang pengecasan sama yang terbuka untuk digunakan oleh EV dari jenama lain — selari dengan keperluan yang digariskan oleh MITI di dalam program BEV Global Leaders.

Ini bermakna, sekiranya telah selesai mengecas dan pengguna membiarkan kenderaan mereka diparkir di situ, mereka akan dikenakan bayaran RM4 seminit kerana tidak mengosongkan pengecas. Jika pengguna mematikan sambungan dan mengalih kereta dalam tempoh lima minit selepas tempoh pengecasan tamat, yuran membiarkan kenderaan itu akan dibatalkan.

Supercharger Tesla di Pavilion mula beroperasi — RM1.25 per kWh, RM4 seminit jika biar kenderaan?

Walaupun kadar bayaran membiarkan kenderaan ini baik untuk mengelakkan salah guna ruang dan kemudahan untuk pengguna lain, tetap belum ada cara untuk mendenda mana-mana kenderaan Tesla yang diparkir di ruang supercharger itu tanpa ada apa-apa sambungan pengecasan.

Kemudahan tersebut dimaklumkan mempunyai kuasa maksimum 250 kW, namun tentunya bukan semua lapan ruang itu mampu memberikan 250 kW dalam masa yang sama. Kapasiti pengecasan kenderaan Tesla juga tidak mampu menampung 250 kW itu untuk tempoh yang lama, dan dengan kadar bayaran adalah berdasarkan kWh dan bukannya masa, kuasa maksimum tidak memberi kesan kepada pengecasan.

Selain Pavilion Kuala Lumpur, lokasi lain yang telah dikenal pasti untuk Tesla Supercharger sebelum ini termasuklah lima di Lembah Klang; Dengkil dan Petaling Jaya di Selangor, dan Bukit Jalil serta dua lagi lokasi di KL. Dua lagi akan berada di kawasan Utara — Ipoh dan Perai — sementara di Selatan juga akan ada dua — di Negeri Sembilan dan Iskandar Puteri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required