Chery Omoda 5 EV dipasang di Indonesia pada 2024 – dilancar di Malaysia juga tahun depan, versi CBU

Chery Omoda 5 EV dipasang di Indonesia pada 2024 – dilancar di Malaysia juga tahun depan, versi CBU

Dalam acara Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2023 yang berlangsung baru-baru ini, Chery telah mempertontonkan dua model SUV keluarannya yang juga telah dilancarkan di Malaysia iaitu Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro. Pada waktu yang sama juga, Chery turut mengumumkan bahawa Omoda 5 EV telah dibuka untuk tempahan.

Malah sepanjang 11 hari penganjuran GIIAS, Chery Indonesia telah menerima 100 tempahan bagi Omoda 5 EV dengan harga tempahan RM10 juta (RM3,046). Presiden syarikat, Shawn Xu, yang juga merupakan presiden Chery Malaysia dan timbalan presiden bagi Chery International, berkata pada media tempatan bahawa Omoda 5 EV akan dipasang untuk versi pemasangan tempatan di Indonesia pada tahun hadapan.

Difahamkan, Malaysia juga bakal menerima Omoda 5 EV pada tahun hadapan dan akan ditawarkan dengan versi import sepenuhnya (CBU), sebagai mengambil manfaat di atas insentif cukai percuma dari kerajaan Malaysia untuk model import EV. Ia berbeza dengan model CKD untuk Omoda 5 dengan enjin pembakaran dalaman (ICE).

Chery Omoda 5 EV dipasang di Indonesia pada 2024 – dilancar di Malaysia juga tahun depan, versi CBU

Ketika muncul di Auto Shanghai 2023 pada April lalu, sewaktu Omoda 5 EV diperkenalkan secara rasmi, unit pemanduan sebelah kiri (LHD) yang dipamerkan. Namun untuk GIIAS, unit pemanduan sebelah kanan (RHD) yang dipamerkan, ini bermakna transformasi antara LHD ke RHD telah pun selesai untuk tujuan dipasarkan di Indonesia dan Malaysia.

Omoda 5 EV ini memiliki bateri 61 kWh yang terletak di bawah lantai yang menjanakan motor 221 hp (165 kW). Ia mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 7.8 saat dan Chery mendakwa penjimatan kuasanya mencecah 15 kWh bagi setiap 100 km.

Dengan pengecas pantas DC, ia boleh dicas dalam tempoh 35 minit untuk mendapatkan status pengecasan 0-80%. Ia mampu memberikan jarak gerak hingga 450 km dalam pengecasan penut, mengikut kitaran domestik CLTC dari China.

Chery Omoda 5 EV dipasang di Indonesia pada 2024 – dilancar di Malaysia juga tahun depan, versi CBU

Berbanding dengan Omoda 5 dengan versi enjin pembakaran dalaman (ICE), versi EV ini memiliki wajah yang berbeza. Imej yang diperagakan lebih ringkas dan konvensional. Tiada logo diberikan, sebaliknya perkataan Chery tertera pada hujung hadapannya. Roda aero dua-tona juga ditampilkan.

Di dalamnya, ia diberikan skim warna yang menarik dengan rona biru sebagai warna utama, dikontraskan dengan jahitan kuning dan kemasan kayuan pucat. Roda sterengnya dipaparkan dengan logo Chery, dan papan pemuka yang tampil moden masih dikekalkan dengan skrin utama. Untuk versi ICE, tuil gear telah disingkirkan.

Memandangkan Chery telah menguasai 20% untuk segmen EV di pasaran Malaysia, adakah Omoda 5 EV ini bakal menerima sambutan yang juga menggalakkan seperti mana yang versi ICE yang menerima tempahan sebanyak 3,000 unit dalam tempoh 10 hari dilancarkan. Kita tengok nasibnya nanti.

GALERI: Chery Omoda 5 EV di GIIAS 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required