Lotus Emeya didedahkan – sedan hyper GT EV AWD dengan kuasa sehingga 905 hp, 0-100 km 2.78 saat!

Lotus Emeya didedahkan – sedan hyper GT EV AWD dengan kuasa sehingga 905 hp, 0-100 km 2.78 saat!

Lotus dah ada hypercar EV iaitu Evija dan juga SUV EV Lotus Eletre. Dan sekarang portfolio jenama kereta British yang bakal beralih 100% kepada kuasa elektrik ini dikembangkan lagi dengan pengenalan sedan hyper EV yang dikenali sebagai Lotus Emeya. Model yang sebelum ini hanya dikenali dengan kod Type 133 ini membuat kemunculan sulung globalnya di Bandar New York, Amerika Syarikat.

Emeya merupakan Grand Tourer empat-pintu, dan dengan kuasa yang begitu besar dibekalkan, Lotus menggelarkan ia sebagai sebua hyper GT. Menurut Lotus, model ini juga merupakan penawaran baharu dari mereka bagi berhadapan dengan model seperti Porsche Taycan dan Audi e-Tron GT, yang menggabungkan semua warisan sejarahnya dan juga teknologi terkini bagi menghasilkan prestasi pada tahap sebuah kereta sport.

Walau bagaimanapun, tidak semua perincian teknikal didedahkan pada pengenalan sulung ini, dan ia akan diumumkan pada suku keempat tahun ini kelak. Namun, kebanyakkan spesifikasi pada Emeya ini adalah sama seperti Eletre termasuk digerakkan dengan dua motor elektrik yang memacu semua roda, dengan tork diagih menggunakan sistem pintar ICC binaan Lotus.

Lotus Emeya didedahkan – sedan hyper GT EV AWD dengan kuasa sehingga 905 hp, 0-100 km 2.78 saat!

Juga walaupun tidak diumum semasa pendedahan ini, Emeya mungkin akan ditawarkan dengan varian yang sama seperti Eletre iaitu bermula versi asas S sehingga varian tertinggi S.

Versi paling berkuasa Emeya dibekalkan dengan dua motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan 905 hp (675 kW) dan tork maksima 985 Nm. Ini cukup bagi membolehkan hyper GT ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.78 saat dan mencapai kelajuan maksima 256 km/j.

Kuasa untuk varian asas belum diumumkan, dan seperti disebut tadi ia mungkin sama dengan Eletre S yang berkuasa 605 hp dan tork maksima 710 Nm.

Manakala untuk bateri, Emeya dibekalkan dengan unit sedikit lebih kecil iaitu 102 kWj berbanding unit berkapasiti 112 kWj pada Eletra. Namun Lotus menyatakan bahawa jarak gerak tidak akan terjejas dan ia dijangka hampir sama dengan Eletra yang mampu bergerak sejauh 600 km dengan satu cas penuh bateri menurut kitaran WLTP.

Lotus Emeya didedahkan – sedan hyper GT EV AWD dengan kuasa sehingga 905 hp, 0-100 km 2.78 saat!

Juga seperti Eletre, Emeya juga diasaskan dari platform Electric Premium Architecture (EPA) yang dibangunkan Lotus menampilkan asas sistem elektrikal 800-volt. Ini membolehkan ia di cas selama 5 minit untuk mendapatkan jarak gerak 150 km menggunakan pengecas DC 350 kW, dan kadar cas 10% hingga 80% dapat dicapai dalam masa 18 minit.

Lotus belum mengumumkan berat sedan ini, namun ia dijangka lebih ringan dari Eletre yang ditimbang dengan berat 2,500 kg, dan versi R mencapai 2,640 kg. Dari segi saiz, Emeya sebenarnya adalah 36 mm lebih panjang dari Eletre dengan ukuran 5,139 mm. Ia juga adalah 106 mm lebih lebar dari SUV itu dengan ukuran 2,241 mm.

Dari segi rupa, jelas boleh dilihat unsur ‘adik-beradik’ yang ada pada Emeya dan Eletre. Emeya menerima lampu hadapan LED matriks dua tingkat berbanding hanya satu baris pada Eletre, dan ia turut menerima gril hadapan dengan liang udara aktif sama seperti SUV itu.

Ia juga diberikan lip udara hadapan aktif bagi memberikan lebih downforce pada kelajuan tinggi untuk mendapatkan pengendalian dan kestabilan lebih baik. Lotus menyatakan rekaan ini juga akan memberikan rasa lebih baik pada sebelah hadapan.

Tidak cukup dengan itu, diffuser udara aktif turut dipadankan pada bampar belakang yang didakwa dapat memberikan aliran udara lebih baik pada sebelah bawah. Ia digandingkan bersama spoiler belakang yang juga mempunyai sayap aktif berkembar, dengan saiz 100 mm lebih lebar dari spoiler Eletre bagi menawarkan downforce lebih dari 215 kg.

Emeya juga ditawarkan dengan suspensi udara kawalan elektronik seperti Eletra yang mampu membaca keadaan jalan raya di hadapan sepantas 1,000 kali sesaat bagi membolehkan ia melaras tetapan untuk memastikan penumpang berada dalam keadaan paling selesa.

Rekaan kabin sedan ini turut menampilkan rupa yang hampi sama seperti Eletre, termasuk skrin terapung OLED HD penuh pada bahagian tengah bersama sistem audio KEF 3D surround Dolby Atmos. Ia juga datang dengan kemasan-kemasan yang diperbuat dari aluminium PVD, Alcantara, fabrik ultra PU dan kulit Nappa

Selain itu, ia juga menerima juga material-material kitar semula mewah iaitu sisa kapas yang diambil dari industri fesyen dan pakaian bagi digunakan untuk upholsteri dalam kabin. Lotus menyatakan material ini bukan hanya dapat mengecilkan tapak karbon, malah ia juga lebih ringan berbanding kulit.

Produksi Lotus Emeya ini akan bermula tahun hadapan, dan ia pelanggan di Malaysia yang berminat dengan sedan ini sudah boleh bersedia kerana tempahannya dijangka akan dibuka pada lewat 2024. Harga dan perincian lain akan didedahkan kemudian.

GALERI: Gambar rasmi Lotus Emeya 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required