Penyelidik jangka sebahagian kumpulan M40 mungkin tak layak terima subsidi bersasar untuk bahan api

Penyelidik jangka sebahagian kumpulan M40 mungkin tak layak terima subsidi bersasar untuk bahan api

Sebahagian dari mereka yang tergolong dalam kumpulan M40 dijangka tidak akan menerima subsidi bersasar untuk bahan api yang bakal diperkenalkan oleh kerajaan tidak lama lagi, dan boleh menyebabkan kuasa membeli golongan berkenaan berkurang, kata bahagian penyelidikan Kenanga Investment Bank iaitu Kenanga Research.

Perkara ini disebut dalam laporan Kenangan Research yang diterbitkan Rabu lalu, di mana ia juga menjangkakan kerajaan akan mengumumkan subsidi bersasar ini pada pembentangan Belanjawan 2024 pada 13 Oktober nanti, manakala pelaksanaanya akan menggantikan sistem harga siling sedia ada dan bakal mula digunakan pada 2024.

Laporan itu menyatakan sebab utama langkah tersebut bakal dilaksanakan oleh kerajaan adalah kerana beban kewangan yang tidak mampan jika subsidi diberikan menerusi kaedah harga siling sedia ada, di mana 35% dari RM77.3 bilion subsidi bahan api ini telah dimanfaatkan oleh kumpulan T20 yang lebih kaya pada 2022.

kerajaan berhasrat untuk mengenal pasti penerima menggunakan kriteria ‘pendapatan boleh guna bersih’, dengan sasaran untuk mengecualikan sebahagian besar demografi T20 menggunakan pangkalan data sosio-ekonomi Pangkalan Data Utama (PADU) yang akan berintegrasi dengan data dari pelbagai agensi kerajaan termasuk Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), tulis laporan itu lagi.

Penyelidik jangka sebahagian kumpulan M40 mungkin tak layak terima subsidi bersasar untuk bahan api

Walau bagaimanapun, Kenanga Research percaya bahawa sebahagian besar kumpulan M40 berkemungkinan masih akan terlepas dari menerima sistem subsidi bahan api yang disasarkan, mungkin mengakibatkan pendapatan boleh guna yang lebih rendah dan mengurangkan kuasa perbelanjaan bagi kumpulan itu.

Namun, laporan ini menambah bahawa kumpulan B40 akan terus menikmati bahan api bersubsidi sepenuhnya, dan oleh itu mereka tidak akan menghadapi sebarang pengurangan dalam kuasa perbelanjaan. “Selain itu, kumpulan itu akan terus menerima bantuan kewangan daripada kerajaan, termasuk pemberian wang tunai,” tambah Kenanga Research.

Rangka masa rancangan pelaksanaan program subsidi bersasar yang disebut dalam laporan penyelidikan ini adalah selari dengan itu apa yang dinyatakan oleh menteri ekonomi Rafizi Ramli, yang sebelum ini ada menyebut bahawa kerajaan dijangka akan melaksanakannya pada awal tahun depan.

Mekanisme program ini masih belum diperincikan, tetapi kerajaan berkata ia sedang meneroka pelbagai cara untuk melaksanakan subsidi bersasar tersebut, termasuk menggunakan sistem ID dan yang terbaru, ia mungkin akan menggunakan aplikasi MySejahtera.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required