Stellantis sedang pertimbang buka hab pengeluaran EV ASEAN di Malaysia menerusi kilangnya di Gurun

Stellantis sedang pertimbang buka hab pengeluaran EV ASEAN di Malaysia menerusi kilangnya di Gurun

Kumpulan automotif Stellantis kini sedang membuat penilaian terhadap kilang pengeluaran miliknya di Gurun, Kedah bagi melihat potensi fasiliti tersebut untuk dijadikan hab produksi serantau kenderaan-kenderaan elektrik bateri (BEV) yang akan dijual di pasaran domestik dan eksport.

Kilang berkenaan diambil alih sepenuhnya oleh Stellantis dari Naza Automotive Manufacturing (NAM) pada November 2021, yang kini memproduksi model-model seperti Peugeot 2008, 3008 dan 5008 bukan sahaja untuk pasaran Malaysia, malah turut dieksport ke Filipina, Thailand dan Kemboja.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan, Stellantis “mensasarkan untuk membawa platfom STLA Medium ke rantau ASEAN” bagi membolehkannya memasang kenderaan pelbagai-tenaga (enjin pembakaran dalaman, hibrid ringkas dan BEV) ke pasaran ASEAN bagi pasaran ASEAN, yang boleh menghasilkan peluang sumber tempatan untuk pembekal dan pengilang tempatan melebihi RM5 bilion dalam tempoh empat tahun akan datang.

Syarikat itu turut menyatakan bahawa pelaburannya dalam pasaran ASEAN untuk elektrifikasi “boleh menambah pertumbuhan disebabkan ekosistem elektrifikasi tempatan, termasuk pemasangan pek bateri tempatan dan peluang pekerjaan baharu yang berkaitan,” dan dengan itu membuka peluang baharu melangkaui pembuatan kenderaan.

Stellantis sedang pertimbang buka hab pengeluaran EV ASEAN di Malaysia menerusi kilangnya di Gurun

Platform STLA Medium merupakan salah satu dari tiga platform unibody milik Stellantis yang dihasilkan untuk kenderaan kompak menggunakan pek bateri berkapasiti antara 87 hingga 104 kWj untuk jarak gerak sehingga 700 km. Selain itu Stellantis turut mempunyai platform STLA Frame untuk model-model badan yang boleh dipisahkan dari casis seperti trak pikap besar serta kenderaan-kenderaan komersil.

Selain dari kilangnya di Gurun, Stellantis turut bekerjasama dengan kerajaan Indonesia dan pemegang-pemegang taruh lain di negara berkenaan sebagai salah satu rancangannnya untuk pelaburan lokalisasi serta meningkat sumber material bateri.

Menerusi perjanjian dengan Indomobil Group, Stellantis bakal memulakan pemasangan model-model Citroën di Indonesia bermula 2024.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required