Stellantis ambil alih sepenuhnya kilang Naza di Gurun

Stellantis ambil alih sepenuhnya kilang Naza di Gurun

Stellantis — hasil daripada penggabungan Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dan Groupe PSA — kini telah mengambil alih sepenuhnya Naza Automotive Manufacturing (NAM) dan kilang pemasangannya di Gurun, Kedah.

Pengambilalihan yang sudah selesai ini memperkukuhkan lagi komitmen Stellantis di Malaysia dan menandakan aras baru bagi pengeluar tersebut di Asia Tenggara. Syarikat itu menyatakan “rancangan untuk melabur dan memperluas jejaknya dengan lebih besar sebagai sebahagian daripada strategi lokalisasi,” ujarnya Stellantis dalam satu kenyataan semalam.

“Stellantis komited untuk memperkembangkan kehadiran di ASEAN, dan mengambil alih sepenuhnya kilang di Gurun ini merupakan langkah penting ke hadapan untuk memperkukuhkan operasi kami, output pengeluaran dan tenaga kerja di rantau ini,” ujar Naib Presiden Kanan ASEAN dan Pengedar Umum Stellantis, Christophe Musy.

“Kami mempunyai strategi pertumbuhan yang akan membolehkan kami untuk mengeluarkan kenderaan melangkauu output pengeluaran sedia ada di Gurun, dan akan memperluaskan lagi jenama dan model yang berada di bawah portfolio Stellantis yang dipasang di ASEAN dan untuk ASEAN. Kami ingin mencapai tahap pengeluaran berkelas dunia di Gurun, dengan menghasilkan kenderaan dengan pemasangan yang berkualiti tinggi dari Malaysia untuk Asia Tenggara,” tambah beliau.

Stellantis ambil alih sepenuhnya kilang Naza di Gurun

Stellantis baru-baru ini telah memulakan semula pengeluaran di kilang tersebut, dengan pelancaran model Peugeot 3008 dan 5008 yang dipertingkat kini sedang giat dilakukan di rantau ASEAN. Selepas itu perhatian akan diberikan pula kepada Peugeot 2008, yang akan dimulakan pemasangannya bulan ini — dan turut akan dieksport ke seluruh rantau ini.

Syarikat itu menyatakan yang kilang di Gurun berkenaan telah mencapai kadar pengeluaran pra-pandemik sejak operasi dibuka semula, dengan jumlah kini semakin rancak untuk bagi tahun 2021 bagi menyediakan semula bekalan untuk Malaysia, Thailand, Filipina dan pasaran ASEAN lain. Kapasiti kilang tersebut adalah 70,000 unit setahun.

“Kami sedang bekerja dengan lebih rapat dengan rakan niaga kami untuk meningkatkan kapasiti kilang mencecah 40% untuk memenuhi permintaan,” ujar Christophe, dan menambah lebih 170 pekerja telah kembali bertugas dan Stellantis kini berurusan dengan lebih daripada 50 pembekal tempatan.

Pengedar Peugeot di Malaysia kini Bermaz, yang turut mengambil alih pengedaran jenama ia tahun ini daripada Naza. Peugeto 2008 terbaru juga baru-baru ini dilihat di atas jalan raya tempatan. 3008 pemasangan Malaysia telah dilancarkan di Indonesia dan Thailand bulan lalu — di Malaysia pula tentunya tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required