Peugeot 3008 facelift 2022 bakal tiba di Thai 1 Okt ini – diimport dari M’sia, juga akan dilancarkan di sini?

Peugeot 3008 facelift 2022 bakal tiba di Thai 1 Okt ini – diimport dari M’sia, juga akan dilancarkan di sini?

Barisan kenderaan Peugeot di Thailand tiada perubahan sejak jenama ini hadir di bawah pengurusan baharu pada tahun 2019. Sama seperti di Malaysia, model 3008 dan 5008 masih kekal sebegitu sudah lebih dua tahun, tanpa sebarang pembaharuan atau peningkatan – walau pun model 2008 baharu telah pun dipertontonkan banyak kali di negara berkenaan pada tahun lalu.

Kini sudah tiba masanya ia menerima perubahan, sekurang-kurangnya untuk 3008. Malahan Peugeot Thailand telah pun mengesahkan ia bakal melancarkan model facelift SUV lima-tempat duduk ini pada 1 Oktober 2021. Seperti sebelum ini, kereta berkenaan diimport dari Malaysia, sekaligus mengekalkan hab pengeluaran Groupe PSA (kini Stellantis) di Asia walau pun Bermaz Auto Alliance telah pun mengambil alih tugas pengedarannya dari Naza.

Buat masa ini, 3008 dan 5008 untuk Thailand dipasang di kilang sedia ada yang terletak di Gurun, Kedah, yang dipercayai masih menjadi sebahagian pemilikan oleh Naza. Malahan kami juga menjangka model yang menerima peningkatan ini juga akan dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Walau bagaimana pun, jangkaan perancangan awalnya terjejas susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), tetapi memandangkan kilang automotif dan bilik pameran telah kembali beroperasi, progres ke arah pelancarannya akan segera dilaksanakan.

Peugeot 3008 facelift 2022 bakal tiba di Thai 1 Okt ini – diimport dari M’sia, juga akan dilancarkan di sini?

Wajah 3008 facelift baharu ini kelihatan lebih segar, dengan menampilkan gril “tanpa bingkai” yang dilunjurkan menghala ke lampu nyalaan siang LED menegak pada hujung sudutnya. Corong pengambilan udara juga diprofilkan semula, sementara lampu belakang LED “triple-claw” juga lebih nipis. Lencana 3008 juga ditambah pada bonet, sama seperti model terkini 508, 208 dan 2008.

Di dalamnya, kelihatan grafik baharu untuk kluster instrumen digital 12.3-inci, serta skrin sesentuh infotainmen yang ukurannya dipertingkatkan sehingga 10 inci. Malah ia juga diberikan kemasan baharu dengan pilihan upholstery untuk menyerlahkan lagi kabin futuristik sedia ada itu.

Peugeot 3008 facelift 2022 bakal tiba di Thai 1 Okt ini – diimport dari M’sia, juga akan dilancarkan di sini?

Model facelift ini juga didatangkan dengan beberapa pilihan enjin – termasuk varian plug-in hybrid baharu – model untuk pasaran Thai (dan pasaran Malaysia) juga diberikan pilihan enjin yang sama dengan unit 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder petrol. Ia menghasilkan kuasa hingga 156 hp dan tork 240 Nm, dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan Aisin.

Model yang lebih kecil, 2008, juga dijangka akan tiba selepas itu, dan ia pernah dirancang untuk dilancarkan di Malaysia pada November (dikhabarkan sebelum PKP di negara kita dilanjutkan).

GALERI: Peugeot 3008 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required