Peugeot 3008, 5008 facelift 2021 dilancar di M’sia — versi Allure sahaja, 1.6 THP, harga dari RM162k

Peugeot 3008, 5008 facelift 2021 dilancar di M’sia — versi Allure sahaja, 1.6 THP, harga dari RM162k

Selepas mengambil alih pengedaran jenama Peugeot daripada Naza, Bermaz Auto Alliance (BAuto) hari ni melancarkan secara rasmi dua SUV pertama edarannya untuk pasaran Malaysia — 3008 (lima-tempat duduk) dan 5008 (tujuh-tempat duduk) facelift. Kedua-dua model ini hanya akan ditawarkan dalam tingkat kemasan Allure sahaja, dengan 3008 dijual pada harga RM161,616 manakala 5008 pula pada harga RM177,311. Semua harga ini termasuk pengecualian cukai SST yang kini telah dilanjutkan hingga 30 Jun 2022.

Kedua-dua model SUV ini merupakan versi pemasangan tempatan oleh Stellantis yang telah mengambil alih sepenuhnya kilang Naza di Gurun (sebelum ini dikendalikan oleh Naza Automotive Manufacturing), Kedah. Kenderaan yang keluar dari kilang berkenaan dikhabarkan bakal menepati standard global Peugeot. BAuto bagaimanapun hanya terlibat sebagai pengedar dan aspek lepas jualan sahaja; semua hal-hal pengilangan dikendalikan dan dikawal oleh Stellantis.

Dari sufut mekanikal, kedua-duanya kekal menggunakan enjin yang sama — unit 1.6 liter THP (Turbo High Pressure) empat-silinder yang menghasilkan 167 PS dan 240 Nm tork. Kotak gear automatik enam-kelajuan Aisin menghantar kuasa ke roda depan, dan tersedia sebuah dail rotari untuk pemandu memilih mod cengkaman berbeza, termasuk Snow, Mud dan Sand.

Apa yang baru pada dua model ini? Antaranya ialah rekaan wajah depannya yang kini lebih menarik dengan gril tanpa bingkai dan lampu utama LED dengan rekaan baru (dengan ciri lampu tinggi automatik dn fungsi limpahan cahaya 90-darjah di selekoh) dengan DRL LED menegak. Lencana nombor 3008 dan 5008 di bonet juga baru — ini saja perbezaan antara keduanya jika dilihat dari depan.

Pembaharuan di bahagian belakang bagaimanapun tidak begitu ketara berbanding di depan. Yang baru termasuklah lampu LED, dengan rekaan tiga garis “cakaran” 3D dan lampu isyarat sequential. Ini peningkatan yang menarik berbanding model sebelumnya — di depan bagaimanapun tiada lampu isyarat sequential, walaupun hadir dengan rekaan lampu isyarat baru yang memanjang ke bawah. Kelengkapan standard lain termasuklah bukaan pintu barangan belakang dengan gerak kaki dan tetapan ketinggian, enam beg udara dan sensor parkir.

Di dalam, i-Cockpit terdiri daripada paparan kluster instrumen digital 12.3-inci yang telah dipertingkat dengan kesan grafik dan kontras lebih baik untuk memudahkan penglihatan. Paparan di tengah juga kini lebih lebar dengan skrin sentuh 10-inci. Ini datang dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, melalui sambungan kabel ke port USB-A. Material ruang dalaman kekal sama, tetapi ia juga didatangkan dengan pelantar pengecas tanpa wayar Qi sebagai ciri standard.

Peugeot 3008, 5008 facelift 2021 dilancar di M’sia — versi Allure sahaja, 1.6 THP, harga dari RM162k

Beza ruangan but yang ada pula, bagi 3008 ia menyediakan 591 liter, sementara 5008 hadir dengan 952 liter dengan kerusi barisan ketiga dilipat. Bagi aspek keselamatan, 3008 dan 5008 tidak dilengkapi dengan ciri bantuan pemanduan seperti kawalan melayar adaptif dan AEB. Beg udara kekal enam, dan kamera undur masih dalam resoulusi rendah seperti sebelum ini.

Termasuk dalam harganya ialah jaminan lima-tahun atau 100,000 km daripada pengilang (yang mana dahulu), serta servis penyelenggaraan percuma selama tiga tahun atau 60,000 km, yang mana dahulu. Tiga pilihan warna disediakan — Amazonite Grey, Pearl White dan Nera Black. Warna keempat yang eksklusif untuk berasingan model ialah Cuprite Brown (3008) dan Emerald Crystal (5008). Apa pandangan anda tentang dua SUV facelift terbaru Peugeot ini?

Gambar rasmi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required