Proton sahkan model EV pertama keluarannya akan dilancar tak lama lagi – dapat dipandu seawal 2025

Proton sahkan model EV pertama keluarannya akan dilancar tak lama lagi – dapat dipandu seawal 2025

Ketika majlis pelancaran sedan segmen-C Proton S70 yang belangsung di Axiata Arena Bukit Jalil hari ini, pengerusi Proton Datuk Seri Syed Faisal Albar mengesahkan bahawa model pertama Proton yang digerakkan oleh unit rangkaian kuasa elektrik sepenuhnya (EV) bakal dilancarkan tidak lama lagi.

Menurutnya dalam ucapan perasmian acara tersebut sebentar tadi, EV dengan logo Proton akan dapat dipandu dalam tempoh masa sekitar dua tahun dari sekarang.

“Pantun YB bertanyakan kami, apakah EV keluar dua tahun lagi? Teknologi EV kami tengah kemaskini, akan dilancar tak berapa lama lagi,” kata Syed Faisal dalam pantun sebagai membalas pantun yang di’jual’ oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia (MITI) Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika majlis pelancaran EV smart #1 minggu lalu.

Buat masa sekarang Proton menerusi anak syarikatnya Pro-Net kini menguruskan pengedaran, jualan dan servis lepas jualan EV jenama smart di Malaysia dan bakal menyandang tugas yang sama untuk pasaran Thailand tahun hadapan. Menerusi kerjasama dengan smart Automobile tersebut Proton dapat bersedia untuk menyediakan pelbagai infrastruktur dan sistem termasuk jaringan pusat penegcasan bagi menjual EV di Malaysia sebelum ia menghasilkan EV dengan jenamanya sendiri.

Proton sebelum ini sudah mengumumkan bakal muncul dengan model EV pertamanya pada 2027, namun rancangan tersebut dipercepatkan seawal tahun 2025 selaras dengan komitmen kerajaan yang memberi sokongan kukuh kepada perkembangan EV di Malaysia.

Jenama automotif nasional itu juga menegaskan bahawa model EV pertamanya kelak perlulah memenuhi keperluan pelanggan tanpa berkompromi dari aspek harga mampu milik dan praktikal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required