Proton percepatkan pengenalan model EV seawal tahun 2025; dua model ICE sedia ada dipertimbangkan

Proton percepatkan pengenalan model EV seawal tahun 2025; dua model ICE sedia ada dipertimbangkan

Sebelum ini Proton pernah mengumumkan model kenderaan elektrik (EV) pertamanya akan diperkenalkan menjelang tahun 2027. Namun rancangan itu akan dipercepatkan seawal tahun 2025, kata Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah.

Menurut Roslan, langkah itu dipercepatkan selaras dengan komitmen kerajaan yang memberi sokongan kukuh kepada perkembangan EV di Malaysia, laporan Berita Harian.

Walau bagaimana pun, buat masa ini, Proton sedang giat mengenalpasti model yang bersesuaian untuk diperkenalkan bagi memenuhi keperluan pelanggan tanpa berkompromi dari aspek harga mampu milik dan praktikal.

“EV menjadi antara tumpuan Proton. Justeru, kami sedang giat melaksanakan usaha untuk mempercepatkan pelancaran model EV Proton pertama seawal 2025. Kita sedang kenal pasti model supaya ia dapat ditawarkan pada harga mampu milik dan praktikal. Kedua-dua elemen ini penting untuk model EV Proton,” katanya.

Proton percepatkan pengenalan model EV seawal tahun 2025; dua model ICE sedia ada dipertimbangkan

Sebelum ini, Roslan pernah mendedahkan bahawa Proton memiliki dua model pembakaran dalaman (ICE) yang boleh ditukar kepada EV, namun pengeluar kereta nasional itu perlu memahami pasaran, teknologi dan pelaburan sebelum memutuskan untuk menjadi sebahagian pengeluar dalam industri alaf baharu itu. Perkara itu dinyatakan sewaktu beliau menjadi ahli panel sesi Pelaburan dalam EV – Peluang dan Cabaran pada forum Invest Malaysia Series 2: The Road to EV baru-baru ini.

Katanya, pelan hala tuju EV Proton sudah bermula hampir 10 tahun lalu, namun tidak dapat dilaksanakan selepas mengambil kira permintaan pasaran ketika itu. “Proton perlu membuat perancangan rapi sebelum beralih kepada EV kerana perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk pengeluaran, pengedaran dan pemasaran.

“Dari aspek ekonomi, apabila jualan kenderaan ICE Proton mencecah 150,000 unit setahun, ia cukup bagus untuk kami mempertimbangkan peralihan kepada EV,” katanya.

Proton percepatkan pengenalan model EV seawal tahun 2025; dua model ICE sedia ada dipertimbangkan

Sebelum memperkenalkan EV dalam pasaran, Proton terlebih dahulu bakal menawarkan pelanggan di Malaysia dengan model-model yang dilengkapi teknologi hibrid ringkas dan juga plug-in hybrid (PHEV) terlebih dahulu, dan kemudian mensasarkan akan menjadi hab penghasilan EV bagi pasaran pemanduan sebelah kanan yang menyaksikan model-model EV Proton akan dieksport keluar.

Dalam usaha menyediakan syarikat sebelum masuk sepenuhnya dalam segmen EV, Proton juga bakal menjadi pengedar di Malaysia dan Thailand untuk jenama smart dari Mercedes-Benz yang kini turut berada di bawah payung Geely. Model pertama usahasama berkenaan iaitu crossover EV smart #1 dijadualkan akan mula dijual di Malaysia pada suku keempat tahun ini dan di Thailand menjelang separa kedua tahun hadapan.

Dengan menjadi wakil pengedar untuk smart, Proton akan banyak belajar berkenaan pasaran EV termasuk jualan, servis selepas jualan serta menyediakan rangkaian pengecasan di seluruh negara. Malah Proton juga mungkin akan memasang smart #1 ini di fasiliti mereka di Tanjung Malim bagi membolehkan syarikat tersebut mendapat pendedahan awal berkenaan produksi EV sebelum menghasilkan EV dengan jenama sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required