Proton sifatkan kerjasama dengan smart akan ajar pemasangan EV tempatan — model #1 CKD nanti?

Proton sifatkan kerjasama dengan smart akan ajar pemasangan EV tempatan — model #1 CKD nanti?

Proton bukan hanya ingin meraih pengalaman berkaitan penjualan kenderaan elektrik (EV) semata-mata melalui kerjasama dengan smart Automobile. Ini kerana, kerjasama itu juga turut akan membolehkan Proton utnuk mempelajari cara pemasangan EV, jelas Timbalan CEO, Roslan Abdullah, lapor Bernama.

“Kerjasama dengan smart Automobile dan edaran kereta smart akan mengajar Proton bagaimana untuk memasang EV di sini dan memberikan pengetahuan serta pengalaman terhadap proses pemasangannya,” ujar beliau dalam satu sesi panel ketika Invest Malaysia Series 2: The Road to EV yang diadakan semalam.

Telah menandatangani perjanjian untuk mengedar dan menjual smart EV di Malaysia dan Thailand pada Ogos lalu, syarikat itu bakal memperkenalkan model smart #1 di negara ini pada suku keempat tahun 2023. Model smart itu — serta model-model akan datang — akan dipasarkan oleh anak syarikat milik penuh Proton, Proton New Energy Technology (Pro-Net).

Dengan smart #1 bakal tiba ke pasaran kita dalam bentuk CBU nanti, perkara yang dimaklumkan berkaitan mendapatkan pengetahuan untuk memasang EV di sini memberi bayangan yang model CKD untuk smart juga ada kemungkinan untuk dikeluarkan secara pemasangan tempatan — walaupun mungkin ambil masa yang lama untuk merealisasikannya.

Proton sifatkan kerjasama dengan smart akan ajar pemasangan EV tempatan — model #1 CKD nanti?

Proton mensasarkan penjualan antara 800 hingga 1,000 unit setahun kenderaan jenama smart di Malaysia. Jadi caranya mungkin dengan membawa masuk unit CBU dahulu. Bagaimanapun, impian untuk meningkatkan jumlah kenderaan smart kepada 10,000 unit menjelang 2027 memberi bayangan yang pemasangan tempatan boleh menjadi kenyataan.

Berkenaan rancangan Proton untuk membangun dan menjual EV keluarannya sendiri, yang diharap akan bermula menjelang 2027, Roslan memaklumkan Malaysia perlu menghasilkan EV sendiri, memandangkan trajektori pertumbuhan segmen itu dijangka meningkat dalam tahun mendatang, lapor NST.

“Perlu bagi Proton dan pengeluar kelengkalan tulen (OEM) lain untuk menghasilkan EV mereka sendiri, kerana corak pasaran global menunjukkan EV adalah masa depan dan akan kekal begitu,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required