Suzuki Jimny DAMD Little Delta dan Little 5 – inspirasi dari hot-hatch rali lagenda Lancia Delta & Renault 5

Suzuki Jimny DAMD Little Delta dan Little 5 – inspirasi dari <em>hot-hatch</em> rali lagenda Lancia Delta & Renault 5

Pembuat kit badan dari Jepun, DAMD sebelum ini sudah menghasilkan pelbagai kit badan untuk SUV Suzuki Jimny generasi terbaharu yang menyerupai pelbagai SUV ikonik seperti Mercedes-Benz G-Class (Little D), Land Rover Defender (Little D) dan juga Jimny klasik.

Untuk 2024, DAMD menghasilkan dua lagi kit badan baharu untuk Jimny, kali ini diinspirasikan dari dua hot-hatch rali lagenda yang digelar sebagai Little Δ (Delta) dan Little 5. Kedua-duanya bakal dibawa ke Tokyo Auto Salon 2024 yang akan berlangsung pada Januari nanti.

Little Δ dan Little 5 ini diasaskan dari Jimny Sierra, iaitu model dengan overfender yang lebih lebar, dijana oleh enjin 1.5 liter NA. Untuk pengetahuan anda, di Jepun Jimny turut dihasilkan dalam versi K-Car tanpa overfender (kurang lebar untuk mematuhi undang-undang K-Car) dan dijana oleh enjin berkapasiti 660 cc.

Untuk Little Δ, berdasarkan nama dan rupanya sudah jelas ia diinspirasikan dari jentera rali era Group A dari Itali iaitu Lancia Delta Integrale. Kit ini menampilkan kemasan muka baharu yang menampilkan lampu hadapan bulat berkembar dan juga gril dengan rupa sama Lancia Delta, bampar hadapan baharu, spoiler belakang juga seperti Delta sebenar, kesemua overfender yang direka semula bersama liang udara tambahan di belakang seperti kereta rali serta bampar belakang dengan rekaan baharu bersama lampu belakang yang lebih kecil.

Bagi melengkapkan rupanya, DAMD Little Δ ini juga menerima set rim aloi rali dari OZ Racing serta diberikan tempat duduk bucket pada sebelah dalam.

Bagi Little 5 pula ia diinspirasikan dari hot-hatch klasik Perancis yang juga dikenali dalam arena rali iaitu Renault 5 Turbo. Little 5 menerima kemasan muka dengan lampu hadapan petak dan juga gril yang menyerupai Renault 5 asli, serta spoiler bumbung belakang yang berbeza.

Namun bagi perincian lain seperti bampar hadapan, kit fender lebih lebar, bampar belakang dan rim pada Little 5 ini menggunakan komponen yang sama seperti Little Δ. Ia juga menerima pelekat badan “Turbo” besar pada pintu yang seiras dengan pelekat pada Renault 5 Turbo, tetapi jika anda perhatikan ada perkataan “non” bersaiz kecil di atas perkataan “Turbo” berkenaan kerana Jimny ini tidak mempunyai alat pendesak tersebut pada enjinnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required