Suzuki Jimny generasi baharu dengan rupa model klasik asli, hasil ubahsuai Jimny Center Niigata, Jepun

Suzuki Jimny generasi baharu dengan rupa model klasik asli, hasil ubahsuai Jimny Center Niigata, Jepun

Tidak seperti Toyota 86, Volkswagen Beetle atau Mini, Suzuki Jimny generasi baharu adalah model jelmaan semula yang sebenar kerana bukan sahaja mempunyai rupa yang diinspirasikan dari model klasik asli, malah turut dibangunkan dengan sistem mekanikal yang mengekalkan prinsip asas kejuruteraan dan karekteristiknya.

Mahu Jimny 2018 jadi lebih serupa dengan Jimny klasik? Pakar restorasi dan kelengkapan Jimny dari Jepun, Jimny Center Niigata telah menghasilkan kit lengkap gril hadapan untuk Jimny baharu yang direka hampir serupa dengan model retro generasi JA12.

Kit berkenaan terdiri dari gril rekaan semula dengan elemen sarang lebah bersama logo ‘SUZUKI’ (hanya S pada model baharu) dengan harga sekitar RM800, dan anda juga boleh memilih ‘whitewall’ untuk dipadankan pada kesemua tayar. Kelengkapan tersebut mendapat sambutan hangat di Jepun apabila mendapat tempahan yang banyak, namun Jimny Center Niigata tidak menyatakan berapa lama tempoh menunggu bagi mendapatkannya.

Di Jepun, Jimny masih menggunakan badan standard yang kurang lebar, bersama enjin 660 cc tiga silinder bagi mengekalkannya sebagai sebuah model di bawah undang-undang Kei-Car. SUV ini juga sebenarnya masih kekal dibina menggunakan asas ladder frame; tiga sudut bersama gandar hidup tiga hubungan dan spring gegelung. Digandingkan dengan sistem 4WD separa masa bersama gear peralihan (2H, 4H, 4L), Jimny masih kekal sebagai jentera off-road sebenar, bukan crossover seperti Suzuki Vitara.

Manakala untuk pasaran luar, ia turut hadir dengan versi “Sierra”, iaitu model yang diberikan bampar lebih agresif, over-fender pada setiap perumah roda, dijana enjin 1.5 liter digabungkan dengan kotak gear lima kelajuan manual atau empat-kelajuan auto.

‘Pajero kecil’ ini juga turut diberikan dua cross member tambahan bagi memperkuatkan lagi casis serta meningkatkan ketegaran torsi. Ia direka bagi mendapatkan sudut approach 37 darjah, sudut ramp breakover 28 darjah, dan sudut berlepas 49 darjah, bagi membolehkannya ‘memanjat’ pelbagai permukaan bumi tanpa merosakkan bahagian bawah badan.

GALERI: Suzuki Jimny generasi baharu di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required