Volkswagen Beetle Edisi Merdeka ke-60 dilancarkan – imej seperti ‘Herbie’, terhad hanya 16 unit, RM136,888

Volkswagen Beetle Edisi Merdeka ke-60 dilancarkan – imej seperti ‘Herbie’, terhad hanya 16 unit, RM136,888

Selain dari Jetta Allstar, Volkswagen turut melancarkan sebuah lagi model pada Volkswagen Fest hari ini iaitu Volkswagen Beetle Edisi Merdeka ke-60. Seperti namanya, model ini dihasilkan sempena hari kemerdekaan negara yang ke-60 tahun dan hanya dibina terhad kepada 16 unit sahaja.

Sekali imbas, imej luaran Beetle edisi terhad ini kelihatan seperti watak ikonik filem ‘The Love Bug’ iaitu Herbie, menampilkan warna keseluruhan putih (juga hadir dengan pilihan warna Silver White) bersama jalur badan biru-merah dari hadapan kebelakang serta pada bahagian sisi. Namun, nombor perlumbaan ’53’ Herbie digantikan dengan angka ’60’, sempena usia kemerdekaan Malaysia.

Model ini diasaskan dari varian Beetle Design, jadi ia turut diberikan kelengkapan yang sama seperti lampu utama halogen, tempat duduk upholsteri balutan fabrik “Pepita” dengan tempat duduk hadapan yang boleh dilaras ketinggiannya, sistem pendingin hawa manual dan paparan sesentuh “komposisi berwarna” 5.8 inci untuk radio, CD, MP3 dengan fungsi USB, kad SD dan Bluetooth bersama lapan-pembesar suara. Istimewa untuk versi Merdeka ini, ia turut diberikan roda stereng pelbagai fungsi balutan kulit.

Tiada perubahan mekanikal diberikan dan Beetle edisi terhad ini masih dijana enjin 1.2 TSI pengecas turbo empat-silinder berkuasa 105 PS dan tork 175 Nm, digandingkan bersama transmisi klac-berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan. Begitu juga ciri keselamatan, ia diberikan sistem brek ABS dengan EBD, ESC, bantuan mula mendaki, kawalan jarak parkir (hadapan/belakang), empat beg udara dan cagak Isofix.

Walaupun hadir dalam jumlah terhad, Volkswagen Beetle Edisi Merdeka ke-60 masih dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM136,888, sama seperti Beetle Design standard. Ia turut diberikan waranti pengeluar selama lima tahun tanpa perbatuan terhad. Istimewa untuk model ini, pelanggan turut akan diberikan cukai jalan percuma selama 60-bulan bersama beg Beetle edisi terhad.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required