UMW Toyota Motor berjaya jual 108,107 unit kenderaan pada 2023, naik 7% berbanding tahun sebelumnya

UMW Toyota Motor berjaya jual 108,107 unit kenderaan pada 2023, naik 7% berbanding tahun sebelumnya

UMW Toyota Motor (UMWT) mengumumkan bahawa ia telah menjual sebanyak 10,402 unit kenderaan pada Disember lalu, yang terdiri dari 10,079 unit dari jenama Toyota manakala 323 unit selebihnya adalah dari Lexus. Ini membolehkan syarikat itu memuktamadkan jualan keseluruhan 2023 dengan jumlah 108,107 unit kenderaan yang telah berjaya didaftarkan.

Angka tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 7% berbanding jumlah 101,035 unit kenderaan yang dijual pada 2022. Bukan itu sahaja, bahagian servis selepas jualan syarikat itu juga mempamerkan prestasi yang memberangsangkan dengan merekodkan sebanyak 1,342,130 kenderaan kembali ke pusat-pusat servis bertauliahnya.

“Dengan rasa terima kasih yang tulus kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka yang tidak berbelah bahagi, akhir tahun ini, UMWT memperbaharui komitmen kami untuk ‘Move Your World’,” kata Datuk Ravindran Kurusamy, presiden UMWT dalam kenyataan rasmi yang dikeluarkan.

“Kami akan terus berusaha untuk menawarkan pengalaman mobiliti yang diperkaya menerusi kereta-kereta Toyota kami dan meluaskan akses kepada pemilikan untuk bakal pelanggan. Komitmen kami untuk mencapai kecemerlangan dan memupuk inovasi dalam industri automotif kekal tidak berbelah bahagi, memastikan tawaran terbaik untuk pemandu dan pemegang kepentingan kami,” tambahnya.

Untuk 2024, UMWT merancang untuk terus menunjukkan komitmennya bagi menyokong matlamat tinggi Malaysia untuk mencapai sifar-pelepasan gas rumah hijau menjelang 2050 dengan memperkenalkan lebih banyak model, terutamanya yang mempunyai teknologi elektrik (xEV).

Bulan lalu juga menyaksikan program Toyota Eco Youth (TEY) 2023-2024 mendapat momentum, dengan presiden UMWT melawat sebuah sekolah yang mengambil bahagian dalam projek alam sekitarnya iaitu SMK Dato’ Mohd Said di Nilai, Negeri Sembilan.

Program TEY ialah inisiatif tahunan yang dianjurkan oleh UMWT dengan kerjasama kementerian pendidikan dan melibatkan pasukan empat pelajar sekolah menengah dan seorang guru penasihat yang menjalankan projek untuk menangani masalah alam sekitar khusus dalam komuniti mereka.

Edisi terbaharu program itu disertai oleh 15 sekolah di seluruh negara dan akan menyaksikan geran RM3,000 disediakan untuk membantu pasukan memulakan inisiatif mereka, sambil menggalakkan penyelesaian masalah secara kreatif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required