BYD Yuan Up didedah di China – EV lebih kecil berbanding Atto 3, jarak gerak sehingga 401 km

BYD Yuan Up didedah di China – EV lebih kecil berbanding Atto 3, jarak gerak sehingga 401 km

BYD telah mendedahkan Yuan Up, sebuah SUV elektrik penuh yang dibina atas e-Platform 3.0 sama seperti Dolphin, Atto 3 (juga dikenali sebagai Yuan Plus) dan Seal. Model ini dijangka mula dijual di China Mac ini, pada harga bermula sekitar 100,000 yuan (RM66,975).

Berkenaan saiz, Yuan Up mencatat ukuran panjang 4,310 mm, lebar 1,830 mm, tinggi 1,675 mm dan jarak roda 2,620 mm. Ini menjadikan ia lebih kecil berbanding Atto 3, yang mencatat panjang 4,455 mm, lebar 1,875 mm, tinggi 1,615 mm dan jarak roda 2,720 mm. Untuk memberi gambaran lebih lagi, Yuan Up ini sedikit lebih besar berbanding Hyundai Kona dan Mazda CX-3.

Menurut CarNewsChina, Yuan Up datang dengan pek bateri lithium iron phosphate (LFP) yang disediakan dalam dua kapasiti iaitu 32 kWh dan 45.1 kWh, menyediakan jarak gerak masing-masing 301 km dan 401 km. Turut disediakan adalah dua pilihan motor elektrik iaitu yang berkuasa 95 PS (94 hp atau 70 kW) atau 177 PS (174 hp atau 130 kW).

BYD Yuan Up didedah di China – EV lebih kecil berbanding Atto 3, jarak gerak sehingga 401 km

Daripada aspek rekaan, EV terbaru daripada BYD ini menerapkan konsep Dragon Face yang juga digunakan pada Song L. Antara ciri utamanya adalah bampar yang mempunyai rekaan pelindung bawah menonjol, lampu utama nipis dengan DRL bersepadu serta bukaan udara tepi yang tersembunyi.

Kita juga boleh melihat sedikit inspirasi profail daripada smart #1, tetapi dengan lekuk yang lebih jelas serta kemasan tepi pintu yang lebih tebal. Lampu belakang menampilkan rekaan hampir seperti Dolphin, sementara kemasan bawahnya mengikut rekaan seperti di hadapan.

Di dalam anda akan menemui roda stereng berbentuk D serta panel instrumen digital 8.8 inci, manakala sistem infotainmen menggunakan skrin sesentuh 12.8 inci di tengah papan pemuka. Sama seperti Atto 3, skrin infotainmen ini boleh dipusing jika anda mahukan paparan menegak ataupun mendatar. Turut kelihatan adalah head-up display, yang mungkin disediakan untuk varian lebih tinggi.

Kelengkapan lain di dalam kabin adalah seperti tempat duduk hadapan larasan kuasa, tempat duduk balutan kulit tiruan dengan liang udara, pad pengecas tanpa wayar serta tombol gear kristal. Butang kawalan tidak banyak, kecuali masih ada di konsol tengah untuk beberapa fungsi. Kenderaan ini juga datang dengan bumbung suria besar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required