Jualan Proton di Brunei naik 87% pada 2023, kini jenama ke-5 paling laris di sana; X50 paling laris

Jualan Proton di Brunei naik 87% pada 2023, kini jenama ke-5 paling laris di sana; X50 paling laris

Proton hari ini mengumumkan bahawa ia berjaya menjual sebanyak 789 unit kenderaan di Brunei sepanjang tahun 2023. Rekod berkenaan menunjukkan pretasi jualan jenama automotif Malaysia itu meningkat sebanyak 87% di Brunei tahun lalu berbanding dengan catatan jualan sebanyak 422 unit pada 2022.

Dengan rekod baharu tersebut, Proton menyatakan bahawa ia kini memegang bahagian pasaran sebanyak 5.4% (naik 2.2% berbanding tahun sebelumnya) dari Jumlah Volum Industri (TIV) bagi negara tersebut yang turut meningkat kepada 14,640 unit untuk tahun 2023, berbanding 13,000 unit pada 2022. Ini turut membolehkan Proton kini menjadi jenama kelima paling laris di Brunei, naik satu anak tangga berbanding 2022.

Menurut Proton, SUV segmen-B X50 merupakan modelnya yang paling laris di Brunei dengan jualan sebanyak 476 unit, atau mewakili 60% dari jumlah jualan keseluruhan berkenaan.

“Populariti Proton X50 di Brunei boleh dikaitkan dengan komunikasi yang jelas tentang nilai dan cirinya, serta ekuiti jenama kami. Proton bekerjasama rapat dengan pengimport kami, PAD Motors, untuk mempromosikan harga kompetitif dan ciri-ciri unggul model itu berbanding pesaingnya di samping menawarkan pakej kewangan untuk memudahkan pembelian. Ini disokong dengan aktiviti kami untuk mempromosikan jenama Proton, yang dibantu oleh kejayaan X50 di Malaysia yang membantu membina keyakinan pelanggan Brunei,” kata Pengarah Bahagian Jualan Antarabangsa Proton, Steven Xu.

Jualan Proton di Brunei naik 87% pada 2023, kini jenama ke-5 paling laris di sana; X50 paling laris

Dalam kenyataan yang sama, ada juga model-model lain dari Proton yang turut berada dalam senarai 10 terlaris dalam segmen masing-masing di Brunei pada 2023. Antaranya Proton Persona dan Proton Iriz berada di kedudukan keenam dan
kelapan untuk kereta segmen B, manakala Proton X90 menduduki tempat ketujuh untuk SUV segmen D walaupun telah dijual kurang daripada setengah tahun.

Bagi 2024, Proton dan PAD Motors mensasarkan jumlah jualan lebih tinggi dan yakin dapat menjual lebih dari 1,000 unit kenderaan. Antara faktor penting bagi mencapai sasaran tersebut adalah pelancaran sedan segmen-C baharunya iaitu Proton S70 yang dijadualkan sebelum hujung Februari ini. Proton menyatakan bahawa Brunei merupakan pasaran eksport pertama bagi S70 di mana 15 unit pertama model tersebut telah pun dihantar ke sana bulan lepas.

“Untuk 2024, Proton yakin dapat mencapai lebih banyak pertumbuhan di Brunei. Dengan minat yang berterusan terhadap Proton X50 dan model lain serta pengenalan Proton S70, kami menyasarkan untuk menembusi halangan 1,000 unit pada akhir tahun ini,” tambah Steven Xu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required