Proton Iriz, Persona, Saga facelift dilancar di Brunei

Proton Iriz, Persona, Saga facelift dilancar di Brunei

Jumaat lalu, Proton telah melancarkan barisan model facelift Iriz, Persona dan Saga di Brunei – menjadikan negara berkenaan sebagai pasaran eksport pertama bagi model-model facelift tersebut. Selepas pelancaran tersebut, satu siri jelajah (roadshow) akan dimulakan pada 28 Januari ini.

Selepas peningkatan jualan yang cemerlang pada 2019 iaitu sebanyak 55.7% dan Proton juga berjaya meraihkan kedudukan kedua dalam jadual jualan tahun tersebut. Malahan Proton juga berikrar untuk terus berusaha meningkatkan prestasi jualannya pada tahun 2020 di samping turut meningkatkan jualan eksport.

Dengan matlamat jangka panjang Proton untuk menjadi jenama paling laris di Malaysia dan nombor tiga di ASEAN menjelang tahun 2027, ia adalah penting bagi syarikat ini untuk mengutamakan jualan eksport dalam perancangan jangka panjangnya itu.

“Pasaran eksport akan memainkan peranan penting dalam kenaikan jualan tahunan Proton. Ketika menaik taraf model Iriz, Persona, Exora dan Saga tahun lepas, kami melakukannya dengan turut mengambil kira keperluan pasaran di luar negara selain Malaysia dan kini, tiga daripada kereta tersebut berada di pasaran Brunei.

“Ia adalah permulaan yang baik untuk tahun 2020 tetapi dari semasa ke semasa, kami akan terus mencari peluang untuk mengeksport kereta kami ke lebih banyak negara,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Proton Iriz, Persona, Saga facelift dilancar di Brunei

Selain daripada model yang dikemas kini itu, Proton juga akan berusaha untuk mengembangkan jualan SUV X70. Dengan model versi tahun 2020 yang telah pun mula dihasilkan di kilang pengeluaran baharu di Tanjung Malim yang dibina dengan kos sebanyak RM1.2 juta itu, Proton kini mempunyai pilihan untuk memperluaskan lagi penjualan SUV pintarnya itu.

“Dengan memasarkan Proton X70 di pasaran luar adalah penting bagi pertumbuhan jualan kami pada masa akan datang, terutamanya di negara-negara ASEAN yang berdekatan. Ia akan menerajui pengenalan model Proton generasi akan datang yang kini sedang dibangunkan bersama Geely dan sekaligus akan mendekatkan jenama syarikat dengan pelanggan di pasaran-pasaran tersebut,” tambah Dr Li Chunrong.

Model facelift Iriz, Persona dan Saga telah dilancarkan pada tahun lalu dengan rekaan baharu yang diinspirasikan berdasarkan X70 – termasuklah gril Infinite Weave, rekaan terkini Proton. Antara peningkatan yang ditampilkan termasuklah sistem infotainmen skrin sesentuh baharu untuk ketiga-tiga model. Saga juga menerima transmisi automatik empat-kelajuan baharu dari Hyundai, yang menggantikan CVT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required