Skandal keselamatan – pembangunan model ASEAN diambil alih Toyota dari Daihatsu; apa nasib Perodua?

Skandal keselamatan – pembangunan model ASEAN diambil alih Toyota dari Daihatsu; apa nasib Perodua?

Selepas membuat penstrukturan semula syarikat yang menyaksikan peletakan jawatan pengerusi dan presiden Daihatsu, digantikan dengan barisan kempimpinan dari Toyota selepas terdedahnya skandal ujian keselamatan yang dibuat oleh Daihatsu, Toyota kini turut merombak perniagaan Daihatsu untuk pasaran luar Jepun.

Untuk itu, Toyota telahpun membubarkan Syarikat Kereta Kompak Pasaran-Penting Baharu yang diterajui oleh Daihatsu sebelum ini bagi menghasilkan model-model seperti Toyota Vios dan Veloz generasi baharu, dan mewujudkan syarikat baharu yang digelar Toyota Compact Car Company.

Menurut Toyota langkah ini adalah untuk menjadikan semula Daihatsu sebagai “syarikat mobiliti dipusatkan pada kenderaan mini”. Sementara syarikat baharu yang diwujudkan ini akan menjadi kontraktor kepada Daihatsu di mana Toyota akan bertanggungjawab untuk semua proses dari pembangunan sehingga ke proses pensijilan, manakala Daihatsu akan ditugaskan untuk membuat proses pembangunan sebenar.

Atau dalam kata lain, selepas ini Daihatsu akan menumpukan semula pembangunan model-model Kei-Car di Jepun, sementara pembangunan model-model kompak untuk pasaran luar Jepun akan diterajui dan dipantau sepenuhnya oleh Toyota dengan bantuan Daihatsu.

Skandal keselamatan – pembangunan model ASEAN diambil alih Toyota dari Daihatsu; apa nasib Perodua?

Dalam penstrukturan semula ini juga fungsi pengurusan perniagaan dan produk akan dipindahkan ke unit perniagaan dan jualan Toyota. Aspek lain yang melibatkan sub-kontrak termasuk pengurusan sumber dan optimisasi turut akan dilaporkan terus kepada Toyota bagi memperkuatkan kerjasama ini, kata kenyataan rasmi yang dikeluarkan.

“Toyota Daihatsu Engineering & Manufacturing Co., Ltd. (TDEM) dan Toyota Motor Asia Pacific Pte Ltd. (TMAP) akan menjadi Ibu Pejabat Rantau Asia, milik Toyota Rantau Asia, dan akan dinamakan semula sebagai ‘Toyota Motor Asia (TMA).’ Berdasarkan perubahan struktur selepas ini, kami mensasarkan untuk menjadikan dua syarikat di rantau Asia lebih bebas berdiri sendiri dan meningkatkan kerjasama mereka,” tulis kenyataan itu lagi.

Selain dari menghasilkan model-model Toyota, platfrom Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang dibangunkan oleh syarikat yang telah dibubarkan berkenaan turut menjadi asas kepada model-model dari Perodua seperti Ativa dan Alza, dimana syarikat pengeluar automotif tempatan itu juga terlibat secara langsung dalam pembangunannya.

Malah masih lagi ada model-model Perodua yang masih belum dilancarkan serta masih dalam proses pembangunan menerusi kerjasama berkenaan seperti SUV segment-B D66B, Bezza generasi baharu dan juga model EV mampu milik yang dijangka akan diperkenalkan tahun hadapan. Jadi apa yang terjadi kepada projek-projek ini? Mungkin akan ada perubahan halatuju yang akan diumumkan oleh Perodua tak lama lagi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required