Toyota dan Daihatsu umum syarikat dalaman baharu yang bakal beroperasi bermula 1 Januari 2017

Toyota dan Daihatsu umum syarikat dalaman baharu yang bakal beroperasi bermula 1 Januari 2017

Susulan dari laporan sebelum ini yang menyatakan Toyota Motor Corporation dan subsidiari penuhnya Daihatsu Motor Co., Ltd merancang untuk mewujudkan sebuah syarikat dalaman baharu yang akan bertanggungjawab keatas kereta kompak untuk pasaran baharu yang penting, syarikat dalaman berkenaan diumum akan beroperasi bermula 1 Januari 2017 dan akan digelar sebagai ‘Syarikat Kereta Kompak Pasaran-Penting Baharu’.

Presiden Daihatsu Masanori Mitsui akan mengambil peranan sebagai pengerusi, manakala pegawai pengurus Toyota Shinya Kotera dilantik sebaagi presiden syarikat dalaman baharu ini.

Menurut kenyataan media yang disiarkan, syarikat ini akan membina kereta kompak khas untuk negara-negara membangun, mengambil kesempatan atas kepakaran Daihatsu membina produk berkualiti dan mampu milik, dan “tidak tertakluk pada amalan konvensional dan peraturan” sedia ada.

Syarikat dalaman ini akan terdiri dari tiga bahagian iaitu Perancangan Produk dan Perniagaan Kereta Kompak Pasaran Penting Baharu, Perancangan Kereta Kompak Pasaran Penting Baharu dan Perancangan Kualiti Kereta Kompak Pasaran Penting Baharu.

Toyota dan Daihatsu umum syarikat dalaman baharu yang bakal beroperasi bermula 1 Januari 2017

Toyota dan Daihatsu akan menjalankan perancangan keseluruhan bagi produk dan operasi perniagaan, termasuk mencadangkan barisan kenderaan berjenama Toyota bagi pasaran penting baharu, serta strategi keseluruhan.

Syarikat itu turut menyatakan Daihatsu akan lebih bertanggungjawab terhadap pembangunan produk, dengan perancangan produk dan bahagian perancangan kualiti syarikat dalaman tersebut dipertanggungjawabkan bagi pembangunan produk akhir dan kualiti untuk kenderaan jenama Toyota.

Selain dari pembentukan syarikat dalaman ini, nama Toyota Motor Asia Pacific Engineering and Manufacturing (TMAP-EM) akan diubah kepada Toyota Daihatsu Engineering and Manufacturing (TDEM), dan menjadi entiti di bawah syarikat dalaman baharu ini.

Tugas TMAP-EM sebelum ini yang berperanan untuk membekalkan pembangunan, logistik dan sokongan penyediaan produksi untuk model kenderaan yang diproduksi secara tempatan, tidak akan diperluaskan untuk menyokong produksi kenderaan kompak Daihatsu untuk pasaran penting baharu seperti TDEM.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required