Toyota – Daihatsu wujudkan syarikat dalaman untuk bina kenderaan kompak bagi pasaran penting baharu

toyota-and-daihatsu-logo

Toyota Motor Corporation dan subsidiari penuhnya Daihatsu Motor Co., Ltd merancang untuk mewujudkan sebuah syarikat dalaman baharu yang akan bertanggungjawab keatas kereta kompak untuk pasaran baharu yang penting, dari perancangan produk hingga ke proses penyediaan produksi.

Ini merupakan hasil persefahaman yang dicapai oleh kedua-dua syarikat berkenaan peranan masing-masing dalam memperkasakan operasi kenderaan kompak mereka di pasaran baharu yang penting, bagi membantu mereka mencapai matlamat bersama untuk mencapai pertumbuhan yang mampan.

Syarikat dalaman berkenaan akan beroperasi pada Januari 2017 dengan objektif utamanya untuk membangunkan kenderaan kompak yang kompetitif berdasarkan pendekatan Daihatsu yang memproduksi produk mampu milik dan berkualiti tinggi untuk pasaran baharu penting, di mana potensi untuk pertumbuhan dalam pasaran tersebut di lihat tinggi tetapi saingan kini dilihat lebih sengit.

Dalam syarikat baharu berkenaan, Daihatsu berperanan untuk melakukan pembangunan bersepadu, perolehan dan penyediaan pengeluaran bagi kenderaan kompak untuk pasaran tersebut berdasarkan platform baharu Daihatsu New Global Architecture (DNGA). Toyota pula akan memberikan sokongan terhadap usaha ini dengan membekalkan pengetahuan dan pelbagai sumber.

Kedua-dua syarikat berkenaan akan berkongsi produk dan rancangan perniagaan yang sama serta meletakkan pengkalan pengeluaran sedia ada masing-masing untuk digunakan secara efektif bagi kedua-dua pihak.

Daihatsu dijangka akan mengetuai syarikat dalaman baharu ini, yang akan menghubungkan kawasan antara Daihatsu dan Toyota. Oleh itu, syarikat dalaman baharu ini akan diletakkan berasingan dari pihak yang dipanggil sebagai “syarikat” dari sistem produk yang dibina sendiri oleh Toyota – diperkenalkan untuk inovasi dalam proses kerja mereka pada April 2016.

Semasa menerangkan faedah untuk Toyota dalam inisiatif ini, Timbalan Presiden Eksekutif Toyota Shigeki Terashi berkata, “Dengan kewujudan syarikat dalaman ini, Toyota mahu untuk belajar asas-asas Daihatsu yang kompetitif dan mengubah cara kami berkerja.”

Presiden Daihatsu Masanori Mitsui pula memberikan komen, “Kami akan memperkembangkan lagi pengetahuan yang kami perolehi sebelum ini dalam memproduksi kenderaan mini dan sebagai penggerak dalam Kumpulan Toyota, bukan sahaja untuk kenderaan mini, malah untuk kenderaan kompak bagi pasaran baharu yang penting. Untuk Daihatsu, inisiatif ini melambangkan peluang yang penting bagi pertumbuhan yang sangat besar dan mampan. Selain itu, kedua-dua syarikat hari ini telah mengesahkan Daihatsu akan terus mengetuai pembangunan untuk jenama Daihatsu.”

Toyota dan Daihatsu akan menggunakan seluruh kekuatan yang telah mereka perolehi sebelum ini dan akan mengimplemantasi strategi “pemilihan dan konsentrasi” untuk memantapkan pembuatan kereta yang lebih baik secara global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required