Perodua Aruz X-Cape tunjuk potensi sebagai kenderaan sesuai untuk aktiviti perkhemahan

Perodua Aruz X-Cape tunjuk potensi sebagai kenderaan sesuai untuk aktiviti perkhemahan

Buat masa sekarang, Perodua mempunyai dua MPV segmen-B yang boleh memuatkan tujuh penumpang iaitu Perodua Alza dan juga Perodua Aruz. Namun kedua-dua model ini sebenarnya dibina dengan dua karekter dan kegunaan berbeza di mana Alza lebih sesuai sebagai pengangkutan harian di dalam bandar, manakala Aruz dengan jarak kelegaan tanah lebih tinggi mempunyai kebolehan hampir seperti SUV.

Bagi menyerlahkan lagi apa yang boleh dilakukan oleh Aruz, Perodua telah pun mendedahkan model konsep Perodua Aruz X-Cape ketika berlangsungnya Malaysia Motorshow 2024 di MAEPS, Serdang yang sudahpun bermula hari ini.

Perodua Aruz X-Cape ini diasaskan dari varian tertinggi model berkenaan iaitu AV. Kelengkapan seperti kemasan skid plate berwarna perak di bawah bampar hadapan dan belakang sememangnya adalah perincian standard untuk Aruz, sementara pemijak sisi di bawah pintu pula juga merupakan aksesori standard yang dibekalkan untuk model ini sejak versi kemaskini 2021.

Perodua Aruz X-Cape tunjuk potensi sebagai kenderaan sesuai untuk aktiviti perkhemahan

Keseluruhan badan Aruz X-Cape ini dibalut dengan pelekat berwarna hijau matte gelap dan diberikan grafik ‘bukit-bukau’ pada bahagian sisi. Bagi memberikan imej lebih garang, lampu hadapan dan belakang Aruz X-Cape ini telah digelapkan manakala rim 17-inci asal turut menerima kemasan hitam berkilat.

Apa yang paling menonjol adalah set khemah boleh lipat dipadankan pada bahagian atas bumbung yang boleh diakses menerusi tangga yang boleh dilipat pada sebelah kanan. Manakala pada sebelah kiri ia turut dipasang dengan set kajang (awning) yang boleh digulung untuk disimpan semula.

Perodua Aruz menampilkan jarak kelegaan tanah setinggi 220 mm, dan walaupun hanya dibekalkan dengan enjin 2NR-VE 1.5 liter NA empat-silinder yang menghasilkan 102 PS dan tork maksima 133 Nm, ia diberikan kotak gear automatik empat kelajuan yang memacu roda belakang serta ditala bagi membolehkan ia memanjat bukit dan meredah laluan off-road ringan tanpa masalah.

Jadi untuk mereka yang gemarkan aktiviti luar bersama keluarga, mungkin Aruz lebih sesuai untuk anda berbanding Alza?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required