Insentif cukai sahaja tidak mencukupi untuk galakkan penerimaan EV, perlu langkah proaktif – MCA

Insentif cukai sahaja tidak mencukupi untuk galakkan penerimaan EV, perlu langkah proaktif – MCA

Dalam satu laporan yang disiarkan oleh MalaysiaKini, timbalan presiden MCA, Wee Jeck Seng dipetik berkata bahawa insentif cukai yang diberikan oleh kerajaan untuk kenderaan emisi sifar di Malaysia tidak cukup untuk menggalakkan orang ramai beralih kepada kereta elektrik (EV). Menurut Wee, lagi, kerajaan perlu mengambil langkah proaktif untuk mewujudkan satu ekosistem kenderaan elektrik yang lengkap.

Beliau turut menyatakan, antara langkah yang boleh diambil adalah termasuk mempersiapkan stesen pengecas EV yang mencukupi, kadar pengecasan yang berpatutan serta naik taraf infrastruktur sedia ada.

“Polisi serta insentif sokongan juga sepatutnya ditawarkan, bagi menggalakkan pemasangan lebih banyak pengecas di stesen petrol, pusat beli-belah, kondominium dan tempat awam untuk meluaskan lagi akses bagi pemandu EV. Ini adalah kerana kurangnya jumlah pengecas serta harga EV yang tinggi menjadi antara faktor yang memberi kesan kepada keputusan pengguna untuk membeli kenderaan EV,” kata Wee.

Insentif cukai sahaja tidak mencukupi untuk galakkan penerimaan EV, perlu langkah proaktif – MCA

Awal minggu ini, menteri pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan struktur cukai jalan baru untuk kenderaan elektrik, yang akan diguna pakai bermula 1 Januari 2026. Buat masa sekarang, semua EV dikecualikan daripada cukai jalan, dan ini akan berakhir pada 31 Disember 2025.

Struktur cukai jalan baru ini sepatutnya didedahkan April lalu, tetapi melalui apa yang diumumkan baru-baru ini, ia menyaksikan kadar yang lebih rendah berbanding apa yang ditetapkan pada tahun 2019. Menurut Wee, kadar ini lebih rendah berbanding kenderaan enjin pembakaran dalaman, sekaligus selari dengan polisi kerajaan untuk memberikan insentif bagi menggalakkan penggunaan EV.

Perincian berkenaan struktur cukai jalan EV baru di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required