Chery Tiggo 5x dilancar di Indonesia dengan jaminan enjin 1 juta kilometer, jaminan harga jual balik 70%

Chery Tiggo 5x dilancar di Indonesia dengan jaminan enjin 1 juta kilometer, jaminan harga jual balik 70%

Chery mulanya mengumumkan kemasukan Tiggo 4 Pro ke Indonesia pada tahun 2022, tetapi awal tahun ini barulah ia muncul kembali sebagai Tiggo 5x (nama SUV kompak tersebut di negara asalnya), di Indonesia International Motor Show (IIMS).

Melalui laporan berita yang disiarkan, SUV tersebut akhirnya dilancarkan di republik itu, dengan ditawarkan dalam dua varian iaitu Classic dan Champion. Kedua-duanya menggunakan enjin empat silinder 1.5 liter NA bersama transmisi CVT, menghasilkan 111 hp dan 138 Nm.

Berkenaan harga, Classic dijual pada 249 juta Rupiah (RM71,750), manakala Champion 279 juta Rupiah (RM80,400). Semasa pelancarannya semalam, Chery Indonesia mengumumkan harga istimewa untuk 1,000 pelanggan pertama, di mana kedua-duanya dikurangkan sebanyak 10 juta Rupiah (RM2,900).

Untuk pasaran Indonesia, Tiggo 5x datang dengan jaminan kenderaan selama enam tahun dan program servis percuma empat tahun, tetapi ia tidak terhenti setakat di situ. Chery Indonesia juga menambah jaminan untuk enjin sehingga 1,000,000 km serta jaminan harga jualan semula 70% daripada harga beli.

Di Malaysia, kita tahu Tiggo 4 Pro juga bakal tiba ke pasaran. Ia mula ditemui pada tahun 2021, sewaktu melalui ujian dan pernah dipertonton kepada awam pada tahun 2022. Berita terbaru adalah ia akan tiba pada separuh pertama tahun 2025, seperti yang diberitahu oleh Chery Malaysia April lalu.

Walaubagaimanapun kita perlu menunggu sama ada model pasaran Malaysia ini akan menerima muka hadapan facelift 2024 ataupun tidak. Selain daripada itu, adakah kita juga akan menerima enjin yang lebih berkuasa, iaitu unit empat silinder 1.5 liter turbo yang berkuasa 147 PS dan 210 Nm.

GALERI: Chery Tiggo 4 Pro yang dipertonton di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required