MAA jangka permintaan terhadap model-model diesel masih stabil walaupun harga bahan api diesel naik

MAA jangka permintaan terhadap model-model diesel masih stabil walaupun harga bahan api diesel naik

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) menjangkakan permintaan untuk kenderaan diesel masih tinggi walaupun kerajaan melaksanakan penyasaran subsidi diesel yang menyebabkan harga bahan api itu naik dari RM2.15 kepada RM3.35 seliter bermula 10 Jun lalu.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, persatuan itu menyatakan bahawa langkah penyasaran subsidi tersebut tidak akan memberikan impak yang signifikan terhadap Jumlah jualan keseluruhan industri (“Total Industry Volume” atau TIV) kerana jumlah jualan kenderaan diesel di seluruh negara berada di bawah 12%.

MAA juga menjelaskan ini kerana kebanyakkan kenderaan yang menggunakan enjin diesel adalah trak pikap, van dan kenderaan perdagangan. “Selain dari penggunaan persendirian, pengguna kenderaan-kenderaan ini kebanyakannya dari sektor pembinaan, perladangan, logistik, pelancongan, pengangkutan dan ianya amat penting untuk kelangsungan operasi perniagaan syarikat,” kata persatuan itu lagi.

Namun MAA menegaskan bahawa adalah sangat penting untuk kerajaan menetapkan mekanisma rebat yang tepat dan efisien, kerana pihaknya difahamkan bahawa subsidi yang diluluskan tidak merangkumi kesemua pengunaan sektor yang terlibat mendapat subsidi.

“Adalah penting kuota subsidi untuk sektor ini dibuat dengan jelas bagi mengelakkan pengendali pengangkutan
daripada menaikkan kadar pengangkutan yang akan memberi kesan kepada orang awam dan daya saing negara,” kata persatuan itu lagi.

MAA juga menyatakan pihaknya menyambut baik usaha kerajaan menyasarkan subsidi diesel kepada pengguna yang berhak, namun ia berharap kerajaan dapat terus memberi insentif atau subsidi tenaga kepada teknologi terkini seperti kenderaan elektrik hibrid, kenderaan elektrik bateri (BEV), dan kenderaan elektrik sel bahan api (FCEV).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required