Zeekr X dikesan di Malaysia – SUV EV bakal dilancar?

Zeekr X dikesan di Malaysia – SUV EV bakal dilancar?

Selepas jenama Zeekr secara rasminya sah memasuki pasaran Malaysia, ada pengguna Facebook, Zhi Sheng, berjaya mengesan kehadiran Zeekr X di Klang, Selangor baru-baru ini.

Pertama kali didedahkan secara rasminya pada Februari tahun lalu, Zeekr X akan menjadi salah satu daripada dua model jenama ini yang akan memasuki pasaran tempatan, selain MPV 009. Zeekr X merupakan SUV kompak premium yang disasarkan bakal bersaing dengan MINI Countryman SE dan BMW iX1.

Bagi aspek dimensi luaran, Zeekr berukusan 4,450 mm panjang, 1,836 mm lebar dan 1,572 mm tinggi dengan jarak roda 2,750 mm, menjadikannya ia 5 mm lebih pendek, 39 mm lebih sempit, 43 mm lebih rendah dan 30 mm lebih pankang berbanding pencabar terdekatnya, BYD Atto 3.

Zeekr X dibina menggunakan platform Scalable Electric Architecture (SEA) Geely yang turut digunakan oleh smart #1, #3 dan Volvo EX30. Ia ditawarkan dalam bentuk motor tunggal RWD atau dua-motor AWD. Versi motor tunggal menghasilkan 272 PS (200 kW) dan 343 Nm tork dan memecut 0-100 km/j dalam masa 5.8 saat. Versi AWD pula menghasilkan 428 PS (315 kW) dan 543 Nm, dan memecut 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat — ini angka pecutan yang sama dengan smart #1 Premium dan Brabus.

Zeekr X dikesan di Malaysia – SUV EV bakal dilancar?

Seperti model smart, sUV kompak ini juga dipadankan dengan unit nickel manganese cobalt (NMC) 66 kW yang memberikan jarak 560 km untuk RWD dan 512 km untuk AWD. Ini angka mengikut CLTC — penggunaan nyata masing-masing mungkin di sekitar 440 km dan 400 km seperti yang dinyatakan oleh smart. Model smart juga menerima pengecasan DC 150 kW, dan boleh dicas 10-80% dalam masa 30 minit.

Antara ciri kelengkapan dalamannya termasuklah paparan instrumen 8.8-inci yang diletakkan di belakang roda stereng dua-jejari, disepadukan dengan skrin sesentuh infotainmen 14.6-inci dan juga unit paparan utama 24.3-inci.

Selain itu, ia juga diberikan bukaan pintu berkuasa, sistem bunyi Yamaha dengan 13-pembesar suara serta paparan pada tiang-B untuk menunjukkan status pengecasan, dan juga kamera yang menggunakan pengesahan wajah untuk membuka pintunya.

GALERI: Zeekr X di BIMS 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required