Proton eMas7 – nama EV Galaxy E5 versi Malaysia?

Proton eMas7 – nama EV Galaxy E5 versi Malaysia?

Nama eMas7 sedang ligat berlegar-legar di laman media sosial dan ia didakwa bakal digunakan sebagai nama bagi kenderaan elektrik (EV) pertama Proton yang bakal dilancar hujung tahun ini. Nama tersebut dikatakan antara yang telah didaftarkan di bawah Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), di bawah barisan jenama eMas (sebutan e.MAS) bagi EV pengeluar kereta nasional itu.

Untuk pengetahuan anda, sejak dahulu Proton memang suka mendaftarkan banyak nama dengan MyIPO sama ada untuk membuatkan pesaingnya meneka nama yang bakal digunakan atau pun sekadar ‘menyimpan’ beberapa pilihan nama. Antara nama yang telah didaftarkan termasuklah S3, S30, S300, S5, S50, S500, C5, C50, V5, V70, PS3, dan banyak lagi, dan tiada satu pun di antara nama-nama tersebut yang telah digunakan.

Memandangkan bagai sudah banyak pengesahan bahawa model eMas pertama yang diasaskan dari Geely Galaxy E5, dengan ‘7’ diletakkan pada namanya, ada kebarangkalian ia bakal menjadi kenyataan, kerana ia dirancang sebagai SUV segmen-C (besar sedikit daripada X70). Bahkan dikhabarkan juga Proton bakal memasarkan model PHEV seawal tahun hadapan, berkemungkinan berdasarkan Galaxy L7, jadi kami agak percaya bahawa model eMas akan mempunyai awalan dalam nama yang bakal diberi.

Proton eMas7 – nama EV Galaxy E5 versi Malaysia?

Render digital Proton eMas oleh Theophilus Chin

Contohnya, Proton eMas E7 untuk model elektrik, dan mungkin P7 (atau L7) untuk PHEV. Proton sebelum ini telah mengumumkan bahawa ia akan mengeluarkan tidak kurang dari lima model eMas di bawah platform QMA baharu.

Jadi, adakah anda lebih suka dengan nama eMas7 atau pun eMas E7 untuk SUV elektrik Proton yang akan datang? Atau pun anda mungkin ada saranan nama lain yang lebih menarik? Kongsikan pendapat anda di ruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required