MG HS didedah untuk pasaran Malaysia – 1.5L Turbo, lawan Proton X70, harga dianggar RM130k-RM150k

MG HS didedah untuk pasaran Malaysia – 1.5L Turbo, lawan Proton X70, harga dianggar RM130k-RM150k

Serentak dengan pengenalan MG5, SAIC Motor Malaysia hari ini turut memperkenalkan sekali SUV segmen-C MG HS yang juga bakal dilancarkan di sini tak lama lagi. Model ini akan hadir dalam versi diimport sepenuhnya (CBU) dari Thailand, ditawarkan dalam dua varian iaitu varian asas MG HS Standard dan juga varian tertinggi MG HS Lux, dan harga anggarannya pula bermula masing-masing dibawah RM130,000 hingga RM150,000.

Kedua-dua model ini digerakkan dengan unit rangkaian kuasa yang sama iaitu menggandingkan enjin 1.5 liter turbo berkuasa 162 PS pada takat 5,600 rpm dan tork maksima 250 Nm bermula 1,700 rpm hingga 4,400 rpm, bersama kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan yang memacu hanya roda hadapan.

Sama seperti Thailand dan Indonesia, kita di Malaysia masih menerima MG HS dalam versi generasi pertama, bukan model generasi baharu yang didedahkan di Goodwood Festival of Speed bulan lalu. Dari segi saiz ia dihasilkan dengan dimensi 4,574 mm panjang, 1,876 mm lebar, 1,664 mm tinggi dengan jarak roda sejauh 2,720 mm.

MG HS didedah untuk pasaran Malaysia – 1.5L Turbo, lawan Proton X70, harga dianggar RM130k-RM150k

Jadi berbanding saingan sekelasnya iaitu Proton X70, MG HS ini adalah 48 mm lebih panjang, 45 mm lebih lebar serta jarak roda 50 mm lebih jauh. Model ini juga menampilkan suspensi topang McPherson di hadapan bersama sistem multilink di belakang.

Pada sebelah luar MG HS Standard menerima kelengkapan seperti lampu hadapan LED automatik bersama lampu nyalaan siang, lampu belakang LED, cermin sisi Kawalan elektrik, rel bumbung, spoiler belakang dan juga rim aloi 17-inci.

Manakala MG HS Lux ditambah dengan bumbung suria panaromik, pintu tailgate belakang bantuan kuasa, pengelap Fermin hadapan dengan penderia hujan dan set roda ditingkat taraf dengan rim aloi 18-inci kemasan Diamond Cut. Selain itu MG HS Lux ini turut boleh dikenali menerusi angku brek hadapan dan belakang yang serlahkan dengan kemasan merah.

MG HS didedah untuk pasaran Malaysia – 1.5L Turbo, lawan Proton X70, harga dianggar RM130k-RM150k

Manakala dalam kabin, MG HS Standard diberikan perincian termasuk upholsteri kulit hitam, tempat duduk hadapan Kawalan elektrik (6-hala pemandu, 4-hala penumpang), paparan instrumen analog dengan skrin pelbagai-info 7-inci, skrin infotainmen 10.1-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, dihubungkan kepada empat pembesar suara.

Model asas ini juga diberikan sistem pendingin hawa zon tunggal dengan penapis udara PM 2.5 dan liang penghembus kabin belakang, dan juga empat port USB.

Untuk MG HS Lux pula bahagian dalamannya dipertingkat dengan paparan instrumen digital dengan skrin 12.3-inci, tempat duduk Sport, mod pemanduan Super Sport, pedal penukar gear, enam-pembesar suara, lampu suasana 64-warna dan penghawa dingin dua zon.

Bagi sistem keselamatan, kedua-dua varian ini dibekalkan standard dengan enam-beg udara, kawalan kestabilan elektronik, kawalan brek ketika selekoh, Active Rollover Protection, bantuan mula mendaki, kawalan menurun cerun dan juga kamera undur.

Varian lebih tinggi MG HS Lux pula menerima kamera 360-darjah dan juga tambahan sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS) MG Pilot, menampilkan fungsi termasuk Amaran Pelanggaran Hadapan, cruise control adaptif, bantuan kesesakan trafik, Amaran dan Pengelak Keluar Lorong dan Bantuan Tukar Lorong, Pengesan Titik Buta, Amaran Pelangganra Belakang, Amaran Lintasan Trafik Belakang dan Amaran Bukaan Pintu.

Empat warna badan ditawarkan untuk pasaran Malaysia ini iaitu Dynamic Red, Arctic White, Black Pearl dan Camden Grey. SAIC Motor Malaysia turut memberikan perlindungan waranti pengeluar selama lima-tahun tanpa had perbatuan untuk kenderaan, bersama waranti berasingan untuk unit rangkaian kuasa (enjin dan transmisi) selama tujuh-tahun tapa had perbatuan.

Jika anda mahu melihat MG HS ini lebih dekat, ia akan dibawa untuk dipamerkan di bilik-bilik pameran MG iaitu 23 hingga 26 Ogos di Glenmarie dan Juru, 30 Ogos hingga 2 September di Cheras dan Chan Sow Lin, 6 hingga 9 September di Klang dan Setia Alam, 13 hingga 17 September di Plentong dan Skudai (Johor), dan 20 hingga 23 September di Seremban dan Melaka.

MG HS Standard

MG HS Lux

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required