Volvo XC90 facelift 2025 didedahkan – muka lebih segar, T8 PHEV berkuasa 455 PS, jarak EV 70 km

Volvo XC90 facelift 2025 didedahkan – muka lebih segar, T8 PHEV berkuasa 455 PS, jarak EV 70 km

Sedar tak sedar, model generasi kedua SUV Volvo XC90 sudahpun menjangkau tahun ke-10 pengeluarannya. Volvo tidak bercadang untuk menghasilkan model generasi baharu untuk XC90 kerana ia sedang masuk ke peralihan elektrik sepenuhnya, jadi SUV mewah dengan enjin pembakaran dalaman ini diberikan satu lagi versi facelift bagi membolehkan ia terus relevan dalam pasaran.

Perubahan ketara diberikan pada bahagian hadapan di mana fender sisi, penutup bonet, lampu utama gril dan bampar kssemuanya menerima komponen baharu. Ia menerima inspirasi rekaan dari model EV penuh Volvo seperti EX90 dan EX30, menampilkan lampu hadapan dengan bentuk ‘Tukul-Thor’ yang lebih jelas.

Lampu berkenaan direka ‘tertusuk’ terus pada gril hadapan yang tiada lagi unsur klasik Volvo seperti rekaan jail bar atau egg crate sebelum ini, sebaliknya diberikan elemen garisan silang-menyilang yang dipisahkan menerusi palang dan logo ‘Iron Mark’ jenama automotif Sweden itu.

Volvo XC90 facelift 2025 didedahkan – muka lebih segar, T8 PHEV berkuasa 455 PS, jarak EV 70 km

Manakala untuk bampar, rekaannya menampilkan sepasang liang udara yang direka menegak, membolehkan liang ambilan udara tengah dihasilkan lebih lebar. Bonet dan juga fender hadapan juga direka semula bagi disesuaikan dengan muka baharu ini.

Walau bagaimanapun, rupa bahagian sisi dan belakang masih lagi nampak sama seperti versi facelift sebelumnya. Penyegaran yang dibuat adalah menerusi rekaan baharu pada set rim dan juga lampu belakang yang naopak lebih gelap.

Bagi memberikan aura seperti model baharu sepenuhnya, Volvo turut memberikan papan pemuka baharu pada SUV ini. Namun ia dilihat masih menampilkan susunan yang sama seperti model sebelumnya seperti skrin dan liang pendingin hawa yang direka menegak bersama suis kawalan ringkas di bawahnya.

Volvo XC90 facelift 2025 didedahkan – muka lebih segar, T8 PHEV berkuasa 455 PS, jarak EV 70 km

New Volvo XC90 Interiors

Ia masih lagi menerima tombol gear kristal Orrefors, tetapi diberikan rekaan konsol terowong dan roda stereng berbeza. Sistem bunyi Bowers & Wilkins masih ditawarkan secara opsyen dengan 19-pembesar suara, namun kuasanya kini hanya 1,100 watt. Untuk skrin infotainmen, ia kini bersaiz 11.2-inci dengan ketumpatan piksel 21% lebih tinggi, serta hadir dengan antara muka yang sama seperti EX90 dan EX30.

Volvo XC90 ini juga masih sebuah SUV dengan tujuh-tempat duduk, dan ia menerima beberapa tingkat taraf praktikaliti yang dibuat menerusi maklum balas pengguna model sebelumnya. Ia adalah termasuk pemegang cawan pada konsol terowong yang lebih kecil, pengecas tanpa wayar dipindahkan ke bahagian hadapan, perapi-perapi dalaman bertekstur kini diperbuat dari bahan kitar semula dan juga lampu suasana kabin yang dipertingkat.

Untuk unit rangkaian kuasa, XC90 facelift ini masih tampil dengan pilihan sama seperti model sedia ada iaitu B5, B6 dan pilihan paling berkuasa plug-in hybrid T8 AWD. Versi asas B5 menerima enjin 2.0 liter empat-silinder turbo berkuasa 250 PS dan tork maksima 360 Nm dan juga sistem hibrid ringkas 48-volt, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.7 saat. Varian B6 juga dibekalkan dengan enjin dan sistem hibrid yang sama, tetapi ia ditala bagi menghasilkan kuasa 299 PS.

Manakala untuk T8 AWD, enjin turbo tersebut ditambah dengan supercharger bagi menghasilkan kuasa 310 PS dan tork maksima 400 Nm. Kuasa berkenaan disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik lapan kelajuan. Tidak cukup dengan itu, gandar belakang pula dipadankan dengan motor elektrik berkuasa 145 PS/309 Nm, yang bukan sahaja memberikan kebolehan pacuan semua roda, malah menjadikan kuasa keseluruhan SUV ini berjumlah 455 PS.

Walau bagaimanapun, kuasa tersebut sebenarnya berkurangan dari versi sebelumnya yang dibekalkan dengan kuasa keseluruhan 462 PS/709 Nm. Oleh itu pecutan 0-100 km/j juga sedikit lambat dengan catatan 5.4 saat berbanding 5.3 saat sebelum ini.

Untuk motor elektrik pada gandar belakang, ia dibekalkan kuasa menerusi bateri berkapasiti 18.8 kWj, membolehkan ia bergerak dengan hanya kuasa elektrik dalam jarak antara 63 hingga 71 km. Ia juga boleh dicas semula seperti model EV sebenar – dengan pengecas AC 6.4 kW, cas penuh mengambil masa sehingga tiga jam.

Secara standard, XC90 facelift ini dipadankan dengan penyerap hentak yang ditingkat taraf, didakwa dapat “mengadaptasi secara mekanikal” keadaan jalan raya yang berubah-ubah. Namun Volvo masih menawarkan pilihan penyerap hentak adaptif seperti sebelumnya. Penebat-penebat bunyi turut ditambah bagi mengurangkan bunyi jalan dan angin ketika bergerak.

Sistem-sistem bantuan pemanduan juga masih kekal, dengan antara fungsi yang dibekalkan termasuk brek kecemasan automatik dengan pengesan pejalan kaki, penunggang basikal, kenderaan dari hadapan dan haiwan besar, pemanduan semi-autonomus Tahap 2 Pilot Assist, perlindungan keluar jalan raya, bantuan berhenti kecemasan, pemantau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang dengan brek automatik. Ada sebahagian pasaran turut menerima sistem komunikasi vehicle-to-X (V2X).

Volvo XC90 facelift 2025 ini sudahpun boleh ditempah di pasaran Eropah, manakala produksi dan penghantaran pertamanya kepada pelanggan akan bermula pada akhir tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required