BAIC BJ40 Plus dibuka untuk tempahan di Malaysia — 2.0T petrol, 221 hp/380 Nm, anggaran RM180k-200k

BAIC BJ40 Plus dibuka untuk tempahan di Malaysia — 2.0T petrol, 221 hp/380 Nm, anggaran RM180k-200k

Beijing Automotive Group (BAIC) kini membuat penampilan rasmi di Malaysia, dengan mempamerkan dua model SUV sebagai pengenalan jenama tersebut di pasaran tempatan. Model yang dimaksudkan ialah BAIC X55, sebuah SUV segmen C yang akan bersaing dengan model seperti Proton X70 dan Honda CR-V.

Yang kedua pula ialah model yang sedang anda lihat ini, BJ40 Plus yang merupakan sebuah SUV gaya off-road yang menampilkan reka bentuk yang pernah kita lihat: Jeep Wrangler. Namun, namanya pula meminjam daripada sebuah lagi popular dari kelas yang sama keluaran Toyota.

Dengan ukuran 4,645 mm panjang, 1,925 mm lebar dan 1,871 mm tinggi serta jarak roda 2,745 mm, ia sama juga seperti ciri yang ada pada Wrangler — dengan panel bumbung dan pintunya boleh dicabut.

BAIC BJ40 Plus dibuka untuk tempahan di Malaysia — 2.0T petrol, 221 hp/380 Nm, anggaran RM180k-200k

Aspek utama rekaannya terdiri daripada rekaan gril depan dengan lima-lubang, penampan bawah bampar dan cangkuk tunda — yang ada empat kesemuanya di bahagian depan dan belakang. Kelengkapan standard luaran yang lain termasuklah lampu utama LED dengan DRL, serta lampu kombinasi LED di belakang.

Di dalam, kabinnya diberi balutan kulit untuk kerusi dan stereng, kawalan pendingin dua-zon, panel instrumen LCD 12.3-inci dan paparan skrin sentuh di tengah bersaiz 10-inci serta lampu ambient. Kerusi pemandu pula datang dengan larasan elektrik empat-hala, dua slot USB, sistem audio dengan enam-pembesar suara dan kamera undur.

BAIC BJ40 Plus dibuka untuk tempahan di Malaysia — 2.0T petrol, 221 hp/380 Nm, anggaran RM180k-200k

Ketersediaan ruang baranga pula ialah 532 liter, dan boleh dilanjutkan menjadi 965 liter dengan kerusi direbahkan. Hanya ada satu varian SUV ini yang ditawarkan di sini. BJ40 Plus ini dilengkapi dengan enjin 2.0 liter turbocas yang menghasilkan 221 hp dan 380 Nm. Enjin ini digandingkan dengan transmisi automatik ZF lapan-kelajuan dan sistem pacuan sempat roda separuh masa Borg-Warner, dengan tiga mod pacuan — 2H/2L/4L.

Sama seperti model X55 II ketika pelancarannya ini, kedua-duanya merupakan model pra-produksi (yang masing menggunakan jenama Beijing). Model CKD-nya, yang akan dipasang oleh EP Manufacturing (EPMB) di Pegoh, Melaka, akan menyusul pada suku keempat tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required