Proton Persona 2016 rendered oleh juara PDC 2014

Proton-Persona-render_BM

Semakin hari semakin tak sabar hendak menantikan empat model baharu yang bakal dilancarkan oleh Proton tahun ini. Bagi meredakan seketika detik debaran itu, beberapa pencinta dunia automotif tempatan turut menghasilkan lakaran imaginasi digital (rendered) model-model berkenaan, termasuklah bagi Proton Persona 2016 ini.

Ini adalah hasil ilham Pow Ying Hern yang merupakan juara bagi Pertandingan Rekabentuk Proton (PDC) 2014. Jika Theophilus Chin mengimaginasikan Persona 2016 ini dengan imej yang agak mirip Iriz, karya Pow ada sedikit kelainannya.

Proton-Persona-render-2_BM

Jika bahagian hadapannya ada sedikit persamaan, namun rekaan Pow ‘meletakkan’ bar krom yang lebih lebar di hadapan secara melintang. Namun padanan gril yang lebih nipis serta ditambahkan pila dengan lampu utama projektor berkembar, yang mungkin tidak akan ditampilkan buat model sebenarnya kelak.

Untuk bahagian bawahnya, Pow turut memilih gril bawah trapezoidal yang sama besar seperti pada Iriz, namun menambahkan sedikit lingkaran pada lampu kabus, lebih kurang sama dengan model Kia Optima generasi sebelumnya.

Pada bahagian sisinya pula, menampilkan tiang-C pada perumah cermin, berbeza dengan Iriz yang menampilkan garisan tingkap lebih landai. JIka rekaan Theo lebih luas dengan dua kepingan lampu belakang yang lebih nipis, Pow pula memilih lampu belakang yang lebih besar dengan garisan luaran krom dan posisi umpama Volkswagen Polo. Manakala bahagian bampar lebih kurang sama bagi kedua-dua rekaan.

Proton Persona 2016 bakal diperkenalkan selepas pelancaran Perdana iaitu turut mendahului Saga baharu. Enjin Iriz iaitu 1.3 liter dan 1.6 liter VVT dijangka turut akan ditawarkan pada Persona. Namun semua model baharu Proton akan menerima enjin baharu 1.3 liter dan 1.6 liter suntikan terus bahan api (GDI/TGDI) mulai akhir tahun 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required