Honda Civic Coupe 2016 pasaran Amerika Syarikat – maklumat terperinci dan lebih gambar didedahkan

2016-Honda-Civic-Coupe-32-e1456198629455_BM

Honda kembali menyediakan kami informasi berkenaan Honda Civic Coupe 2016, yang telah diperkenalkan pada LA Auto Show tahun lalu.Dirancang akan mula dijual untuk pasaran Amerika pada Mac 2016, Civic Coupe turut menampilkan pelbagai teknologi baru seperti model empat-pintu nya.

Apabila dilancarkan nanti, penbeli di Amerika mempunyai lima varian untuk dipilih – LX, LX-P, EX-T, EX-L dan Touring. Dengan harga yang dijangka bermula sekitar USD$20,000 (RM83,741) untuk model asas LX.

Seperti model sedan, Civic Coupe turut menerima dua jenis enjin petrol, digandingkan sama ada dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau CVT automatik. Enjin 2.0 liter DOHC i-VTEC empat-silider yang menjana 158 hp pada takat 6,500 rpm dan tork maksima 187 Nm pada takat 4,200 rpm akan dilengkapkan untuk varian LX (manual, opsyenal CVT) dan LX-P (hanya CVT).

Opsyen enjin 1.5 liter turbo DOHC pancitan bahan api terus pula menjana 174 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 220 Nm bermula 1,700 rpm hingga 5,500 rpm. Enjin turbo ini pula akan dilengkapi pada varian EX-T, EX-L dan Touring, semuanya hanya digandingkan dengan transmisi CVT.

2016-Honda-Civic-Coupe-29-e1456198702448_BM

Civic Coupe ini juga telah mendapat casis baharu untuk memberikan pemanduan dan pengendalian yang lebih mantap. Ini termasuklah suspensi topang MacPherson dihadapan/gantungan bebas multi-link dibelakang, sesendal (bushing) hidraulik depan dan belakang (LX hanya untuk hadapan), stereng berkuasa elektrik dua pinan baharu dengan nisbah gear bervariasi dan sesendal penstabil depan dan belakang jenis bonded.

Berbanding dengan model sebelum ini, Civic Coupe baharu direka dengan lebih lebar – 48 mm di hadapan dan 63 mm di belakang. Kereta ini juga datang dengan Agile Handling Assist untuk pertama kali, di mana ia membolehkan tork brek pada kedua belah tayar hadapan dikawal, meningkatkan prestasi ketika meredah selekoh.

Buat pertama kalinya Civic Coupe dipadankan dengan brek parkir elektronik dengan fungsi brake hold, berfungsi sama seperti yang terdapat pada Honda HR-V di sini. Ciri standard lain termasuklah sistem ABS pada semua roda dengan EBD serta VSA.

Pada bahagian luaran, Civic Coupe berukuran 4,493 mm panjang, 25 mm lebih pendek dari model sebelum ini. Ia juga 46 mm lebih lebar dengan ukuran 1,798 mm dan 3 mm lebih rendah (1,394 mm). Walau bagaimanapun, kereta ini mempunyai jarak roda yang lebih panjang iaitu 2,700 mm (lebih 79 mm), membolehkan ruang kabin direka dengan lebih luas.

Dimensi baru ini turut datang dengan rupa yang baru, seperti yang di prebiu pada Civic Concept 2015. Walaupun seiras dengan sedan pada bahagian muka, model coupe ini menerima ‘stance‘ yang lebih agresif. Dari tiang-A membawa ke belakang, rekaan unik Civic Coupe menampilkan bentuk badan yang 25 mm lebih rendah dari sedan. Ia turut dilengkapi dengan lampu belakang berbentuk-C yang tersendiri.

Lampu hadapan LED, yang dikhaskan untuk varian Touring (varian lain hanya dibekalkan dengan lampu projektor halogen) serta lampu nyalaan siang LED menambahkan lagi rupa paras yang ‘kacak’ untuk kereta ini

Untuk bahagian roda, varian LX dan LX-P akan menerima roda aloi 16-inci dibaluti tayar 215/55/R16. Manakala untuk tiga lagi varian lain, ia dilengkapi dengan roda 17-inci dibaluti tayar 215/50/R17.

Untuk bahagian dalaman Civic ini pula, jarak roda yang panjang dan badan yang lebih lebar membolehkan ruang kabinnya menjadi lebih luas, dengan ruang kelegaan kepala (927 mm depan/ 876 mm belakang), ruang kaki (1,074 mm depan/ 912 mm belakang), ruang bahu (1,445 mm depan/1,336 mm belakang). Ruang penumpang mempunyai keluasan 2,577 liter, manakala ruang kargo pula kini sebesar 337 liter (lebih besar 5.7 liter). Tempat duduk belakang juga boleh dilipat dengan nisbah 60:40 untuk meningkatkan tahap praktikaliti.

2016 Honda Civic Coupe

Untuk keselesaan didalam kabin, Civic ini dilengkapi dengan moonroof, penghawa dingin automatik dua-zon, skrin sesentuh tujuh-inci (resolusi 800×480) sistem infotaimen dengan HondaLink, integrasi Android Auto dan Apple CarPlay (LX dan LX-P hanya dilengkapi skrin sesentuh multimedia asas lima-inci), pemanas kerusi hadapan serta roda stereng dan tuil gear dibalut kulit.

Pada semua varian Civic Coupe kecuali varian LX dan LX-P, pemandu akan mendapat informasi dari Driver Information Interface (DII) yang terletak didalam paparan instrumen dibawah speedometer digital. DII yang turut memaparkan bacaan trip,peringatan servis, navigasi dan pemain audio ini boleh dikawal menerusi suis yang terletak pada roda stereng.

Untuk ciri keselamatan, hanya varian Touring menerima teknologi keselamatan dan bantuan pemandu Honda Sensing. Sistem ini menghimpunkan pelbagai ciri keselamatan termasuk Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Departure Warning (LDW), Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Kawalan Kelajuan Adaptif (ACC), Lane Keeping Assist System (LKAS) dan Road Departure Mitigation (RDM)

GALERI: Honda Civic Coupe 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required