Proton memulakan CKD Preve di Bangladesh Jun ini

Proton_Suprima_S_vs_Preve_ 011

Hari ini, Proton telah mengesahkan akan memulakan pemasangan bagi model Preve bagi unit pemasangan tempatan (CKD) di Bangladesh pada Jun ini. Namun sementara menantikan model CKD siap, Proton turut akan menghantar model Preve ke sana untuk dijual.

Menurut CEO Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah, selepas Preve, ia akan disusuli dengan Exora dan Saga dengan mensasarkan jualan sebanyak 1,000 unit bagi pasaran berkenaan.

“Kami berasa berbesar hati kerana pihak di sana mahu menjalinkan kerjasama dengan kami. Malah sanggup mengeluarkan kos pelaburan yang besar untuk membina fasiliti yang diperlukan. Walau pun pasaran di Bangladesh tidaklah begitu besar, namun ia dilihat mampu mengembangkan lagi langkah Proton dalam pasaran global,” ujar Harith.

Proton7

Pada penghujung tahun 2014, desas-desus ini telah pun mula bertebaran sejak Pengerusi Proton Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan pertemuan rasmi dengan Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina yang ketika itu membuat kunjungan rasmi ke Malaysia.

Malah pada Mac 2015 pula, media Bangladesh telah melaporkan Proton telah pun menandatangani perjanjian bersama syarikat konglomerat tempatan PHP Group untuk memasang kenderaan di sana. Selain memasang kenderaan Proton, perjanjian ini turut membabitkan perancangan untuk menghasilkan komponen dan bahagian kenderaan pada masa akan datang.

Laporan tersebut turut menyebut, Preve di sana akan dikenali sebagai Proton PHP dan ditawarkan dengan enjin 1.6 liter Campro Turbo bersama pilihan transmisi manual dan automatik.

Menurut Timbalan Pengerusi PHP Group, Mohammed Mohsin Chowdhury, harga yang akan ditawarkan bagi model Proton di negara berkenaan adalah lebih kurang dengan kenderaan dari Jepun yang dibaikpulih yang begitu popular di sana terutamanya daripada golongan kelas pertengahan. Beliau turut berkata, pihak syarikat akan menanggung semua kos pembaikan jika terdapat isu teknikal bagi 25,000 km pertama.

Proton_Suprima_S_vs_Preve_ 013

Kilang pemasangan dengan keluasan 30 ekar ini terletak di Anwara Upazila, Chittagong dengan kos pelaburan sebanyak Tk 400 crore (RM190 juta) bersama hampir 200 tenaga kerja termasuk 50 jurutera automotif.

Proton merupakan syarikat pengeluar kenderaan kedua yang memasang kenderaan di Bangladesh, selepas Mitsubishi yang pernah memasang Pajero Sport di sana sejak tahun 2011. Malah Proton juga akan menghantar sekumpulan jurutera dari Malaysia untuk melatih tenaga kerja di sana.

Selain Bangladesh, Proton juga telah memulakan penghantaran bagi kumpulan pertama model eksportnya ke Chile. Bagi pasaran berkenaan, Proton turut mensasarkan jualan sebanyak 1,000 unit bagi tahun ini dengan model yang sama iaitu Preve, Exora dan Saga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required