Proton hantar 50 unit pertama Preve ke Chile, diikuti Exora dan Saga – sasar jualan 1k unit untuk 2016

Proton-LHD-Preve-to-Chile-3

Pada awal Januari lalu, Proton telah mengesahkan akan memasuki semula pasaran Chile dengan mengeksport model Exora dan Preve. Hari ini, proses penghantaran bagi kumpulan pertama model-model berkenaan bermula.

Sebanyak 50 unit Preve dengan pemanduan sebelah kiri (LHD) akan tiba di San Antonio bagi kumpulan pertama ini, akan disusuli dengan Exora. Di mana kedua-dua model berkenaan akan dijual di sana mulai Mei ini dan diikuti dengan Saga pada November 2016. Buat setakat ini, Proton secara optimis mensasarkan 1,000 unit bagi ketiga-tiga model berkenaan untuk dijual di pasaran Chile.

Preve di Chile akan dijual pada harga jangkaan bermula $17,000 (RM71,179) seunit. Walau bagaimana pun, Proton belum memaklumkan harga bagi Exora dan Saga.

Menurut Proton, varian bagi Preve yang akan dijual di negara berkenaan ialah Preve 1.6 Standard MT, Preve 1.6 Executive MT dan Preve 1.6 Premium CVT. Manakala bagi Exora pula adalah Exora 1.6 Standard CVT dan Exora 1.6 Premium CVT. Bagi Saga pula, varian Saga FLX 1.6 Standard MT dan Saga FLX 1.6 Premium MT akan tiba di sana enam bulan selepas Exora dan Preve.

Kereta-kereta Proton di sana akan dijual oleh Andes Motor, anak syarikat Kumpulan Kaufmann, wakil pengedar dari Chile yang telah menandatangani perjanjian pengedaran bersama Proton pada 1 Julai 2015 lalu.

“Kami merancang untuk memasuki semula pasaran Chile selepas Perjanjian Bebas Perdagangan (Free Trade Agreement, FTA) Malaysia-Chile yang ditandatangani pada 25 Februari 2012. Di mana Proton telah ditawarkan pengecualian 6% duit import dan kami amat berterima kasih kepada kerajaan Malaysia di atas inisiatif ini,” ujar Datuk Abdul Harith Abdullah, CEO Proton.

Menurut Harith lagi, pengecualian ini turut membuka peluang kepada Proton untuk mengenalpasti pasaran yang sesuai bagi pemanduan di sebelah kiri (LHD).

Di Chile, ketiga-tiga model tersebut akan dipasarkan di sekitar bandar-bandar utama seperti Santiago, Concepcion Vina La Serena, Antofagasta dan Valdivia Temuco Osorno.

Sambung Harith, “Kami amat teruja dapat memasuki semula pasaran Chile kerana sebelum ini kami telah berjaya menjual hampir 3,000 unit kereta dari tahun 1994 hingga 1998, dengan yang terakhir model Wira. Malah Proton juga merupakan jenama kereta pertama yang mereka pasarkan di pasaran massa, dengan keseluruhan industri pasaran berjumlah kira-kira 330,000 kereta.”

Ini dianggap sebagai peluang keemasan buat Proton untuk meningkatkan lagi pengeluaran kereta sekali gus memperluaskan penjualan dan mengembangkan kewujudan Proton di pasaran termasuk di peringkat antarabangsa. Selain ia menguatkan lagi semangat Proton untuk terus membangunkan kereta-kereta yang berkualiti dan melakukan penambahbaikan berterusan agar bukan sahaja berjaya di negara sendiri, malah meningkatkan penerimaan di pasaran global.

“Kami yakin dengan langkah ini adalah permulaan bagi Proton untuk memasuki pasaran global, terutamanya apabila kami berjaya melengkapkan program enjin Proton terbaharu yang akan diguna pakai bersesuaian dengan standard dan peraturan-peraturan ketat di negara-negara Eropah,” ujar Harith lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required