Audi Q2 baby crossover muncul di Geneva

Audi_Q2_front

Selepas beberapa teka-teki yang sengaja diciptakan oleh Audi berkenaan dengan model baharu SUV yang bakal diperkenalkan, akhirnya ia terjawab apabila Q2, baby crossover baharu, telah pun dipertontonkan di Geneva Motor Show 2016. Ia bagai melengkapkan lagi family siri ‘Q’ selepas lahirnya abang-abangnya yang terdahulu iaitu Q7, Q5, dan Q3.

Adik bongsu keluarga Q ini tampil sedikit berbeza dengan abang-abangnya yang lain, bukan setakat bertubuh kecil tetapi tiang-C juga telah menerima sentuhan istimewa daripada pereka Audi yang mengambil keputusan untuk menampilkan sedikit warna yang kontras bagi menampakkannya lebih sporty.

Q2 ini juga didatangkan dengan gril hadapan berbingkai tunggal bersama bentangan oktagon, sementara hos bamparnya pula dipadankan dengan corong udara yang sedikit besar. Profil sisinya pula menonjolkan garisan lekuk yang lebih tinggi dengan lapisan plastik pada gerbang roda serta garisan bumbung yang lebih landai turut menciptakan karakter yang lebih sporty berbanding model crossover lain.

Audi_Q2_rear

Bahagian belakangnya turut memiliki kesinambungan tema sporty dengan spoiler belakang yang mantap bersama lampu belakang LED dengan rekaan baharu. Sebagai crossover, pelindung bahagian bawah belakang dan hadapan juga penting. Malah Audi menggambarkan model ini sebagai “Kenderaan jenis urban”, dan sekali gus membuatkan ia tidak sesuai dilenjan dengan pemanduan off-road.

Audi Q2 ini didatangkan dengan konsep lima-pintu, bentangan lima tempat duduk dan berdimensi 4.19 m panjang, 1.79 meter lebar, 1.51 m tinggi dengan jarak roda 2.6 meter. Ruang kargonya pula berkapasiti 405 liter dengan kedudukan tempat duduk belakang normal dan mampu mencecah sehingga 1,050 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan.

Menjengah bahagian kabinnya, Audi masih menggunakan rekaan yang lebih kurang sama dengan modelnya yang lain termasuk didatangkan dengan skrin MMI yang diletakkan pada panel instrumen, selain menambah baik navigasi MMI dan pad sesentuh MMI.

Dengan pilihan bersama kos ekstra, Q2 turut ditawarkan dengan paparan head-up dan kluster instrumen Audi Virtual Cockpit digital-sepenuhnya.

Bagi aspek keselamatan, setakat ini Audi mendedahkan ia menampilkan kawalan kelajuan adaptif, bantuan kesesakan trafik, amaran penukaran lorong, bantuan kekal lorong, pengesan isyarat trafik dan banyak lagi.

Audi Q2 ini boleh didapati dengan lima pilihan unit termasuk enjin petrol 1.0 TFSI tiga-silinder pengecas turbo, 1.4 TFSI dan 2.0 TFSI. Manakala enjin diesel pula dengan 1.6 TDI dan 2.0 TDI. Kuasa yang dihamburkan bermula 116 hp untuk 1.0 liter hingga 190 hp bagi 2.0 liter TSFI.

Enjin ini juga bekerjasama dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik tujuh-kelajuan dual-klac. Pacuan roda-hadapan juga ditawarkan sebagai standard bagi semua enjin dengan pelarasan quattro bagi enjin 2.0 TDI dan 2.0 TFSI dengan kos ekstra. Bagi model yang dilengkapi quattro, Q2 akan dipadankan dengan suspensi empat-sambungan, sementara bagi peredam adaptif ditawarkan dengan kos esktra.

Audi memberitahu, Q2 ini boleh ditempah mulai pertengahan tahun ini dan akan dilancarkan di pasaran Eropah pada musim luruh ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required