2016-honda-concept-d-ur-v-trademark-1_BM

Honda telah mendaftarkan tanda dagangan untuk nama “UR-V” di China. Menurut laporan autohome, tanda dagangan tersebut adalah untuk SUV terulung dalam barisan SUV Honda, dibina khas untuk pasaran China oleh kerjasama Guangzhou-Honda.

Laporan tersebut juga mendakwa Honda UR-V akan mula dijual seawal suku keempat tahun 2016, selepas SUV ini membuat penampilan sulung di Beijing Auto Show kelak. Model ini dikatakan diasaskan dari SUV Concept D yang dipamerkan di Shanghai Auto Show tahun lalu.

Tetapi dengan ‘spyshot‘ Honda URV ini yang dijumpai di Sepanyol, nampaknya versi produksi SUV tersebut tidak membawa rekaan radikal yang ditampilkan pada Concept D. Honda UR-V bakal dilengkapi dengan tiga barisan tempat duduk dan juga ciri-ciri terkini dari Honda seperti sistem Honda Sensing untuk sistem keselematan aktif SUV ini.

honda-concept-d-e1429519713492_BM

SUV ini juga dilaporkan akan dikuasakan dengan enjin petrol 2.0 liter dan 2.4 liter, dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan automatik memacu roda hadapan. Spesifikasi tertinggi mungkin akan dilengkapi dengan sistem pacuan empat roda. Autohome juga melaporkan UR-V bakal dijual dengan harga bermula 250,000 yuan (RM155k) hingga 425,000 yuan (RM263k).

Terdapat dua lagi nama yang disenaraikan oleh Honda untuk didaftarkan tanda dagangannya iaitu WR-V dan CD-X. WR-V adalah sebuah crossover yang dibina dari platform Jazz tetapi berbeza dari HR-V yang diasaskan dari platform yang sama. Sementara CD-X pula ialah crossover Acura yang disadur terus dari HR-V, dikhabarkan akan menjengah pasaran pada tahun 2017 atau 2018.

Galeri: Spyshot Honda UR-V di Sepanyol

GALERI: Honda Concept D SUV