Honda-WR-V-Brazil

SUV kompak Honda berasaskan model Jazz dilihat sedang diuji di Brazil. Dengan menggunakan nama kod ‘Honda 2FM’ dan memilih nama produksi ‘Honda WR-V’, menurut QuatroRodas. Tidak seperti Honda HR-V, yang menggunakan platform Jazz dan City, ‘SUV’ yang akan datang ini tidak akan begitu banyak berbeza daripada model hatchback lima-pintu segmen-B.

Dijangka ia tampil dengan gaya yang lebih rugged termasuk dengan adanya rel bumbung, skid plate dan juga lapisan hitam pada bahagian bawah kereta terbabit. Ia bukanlah konsep baharu, agak sama dengan Fit Twist iaitu Jazz generasi sebelum ini yang diperkenalkan di Brazil pada tahun 2012, tetapi dalam versi ‘SUV’.

Menurut sumber, Honda WR-V ini akan melakukan penampilan perdana di Sao Paulo Motor Show hujung tahun ini sebelum ke India pada tahun 2017. Memandangkan HR-V tidak dijual di India, jadi WR-V yang diposisikan di bawah Honda BR-V tujuh-tempat duduk di negara tersebut. Di Brazil, Jazz yang bergaya ini dijanakan oleh enjin 1.5 liter i-VTEC dengan pilihan transmisi manual dan CVT, tetapi India juga menerima enjin diesel 1.5 liter i-DTEC.


GALERI: Brazil-market Honda Fit Twist pasaran Brazil