Chery-FV2030-01_BM

Kita di Malaysia mungkin mengenali Chery sebagai jenama dari China yang menampilkan MPV dan SUV dengan rekaan konvensional, JAC pula sebagai pengeluar kenderaan perdagangan seperti lori dan trak ringan. Tetapi di negara kelahiran mereka, Chery bakal menayangkan crossover konsep FV2030 dan JAC akan menayangkan konsep SUV SC5, di mana kedua-duanya akan bakal tampil dengan rekaan anggun dan agresif menjelang Beijing Motor Show yang akan berlangsung hujung bulan ini.

Chery bakal tampil dengan Crossover empat pintu, yang direka seakan sebuah coupe. Konsep tersebut berkemungkinan adalah respon Chery terhadap konsep Nissan GripZ dan juga Toyota H-CR. Gril hadapan kereta ini menampilkan rekaan yang bersambung kebahagian bawah dan bampar dan turut menempatkan liang kemasukan yang besar di setiap sisi. Ia turut diapit dengan sepasang lampu hadapan yang direka dengan sangat tirus.

Pada bahagian sisi, karekter pada bahagian muka turut dibawa menampilkan kemasan hitam pada ruang roda dan serlahan berwarna merah. Lampu belakang turut direka dengan bentuk yang sangat tirus, selari dengan rekaan pada bahagian hadapan. Imej awalan juga menyaksikan ia tidak mempunyai tingkap sisi dan garisan pintu. Sama ada jelmaan sebenarnya juga adalah seperti ini dengan teknologi baharu yang bakal ditampilkan oleh Chery atau sebaliknya, kita perlu tunggu sehingga ia membuat kemunculan nanti.

Menurut Chery, ia adalah sebuah konsep elektrik yang dilengkapi dengan sistem pengecas semula tenaga yang dibina di dalam roda. Juga, Chery mengatakan ia turut dilengkapi dengan paparan holografik di dalam kabin, yang akan menayangkan imej 3D dan pelbagai informasi.

Sementara itu, untuk konsep yang bakal ditampilkan oleh JAC, ia digelar SC5 dan versi produksi sebenarnya akan keluar pada tahun 2017. Ia adalah sebuah SUV bersaiz sederhana dan mempunyai rupa seakan Lexus. Gril SUV ini menampilkan rekaan spindel Lexus, sementara LED pada lampu hadapannya seperti disadur terus dari rekaan Lexus LC Coupe terbaharu.

SC5 dipercayai akan dilengkapi dengan unit janakuasa hibrid. Tetapi, model produksinya dilaporkan akan dijana oleh enjin 1.5 liter turbo dan 2.0 liter NA dengan kuasa yang mencapai sehingga 200 hp. Dengan ini, lebih informasi berkaitan Chery FV2030 dan JAC SC5 dijangka dikeluarkan pada 25 April, sebelum kemunculan sulung mereka di Beijing Motor Show.