Suzuki mungkin boleh menjadi rakan R&D Proton

Proton_Iriz_Review_-019

Kerjasama Proton dan Suzuki buat masa sekarang hanya membabitkan proses ‘rebadging‘ model Suzuki kepada jenama Proton agar ia lebih berdaya saing dalam pasaran tempatan. Namun ia mungkin akan diteruskan ke peringkat yang lebih tinggi membabitkan kolobrasi dalam proses penyelidikan dan pembangunan (R&D), menurut The Sun.

Menurut laporan itu juga, berdasarkan pemerhati dalam industri mengatakan pengeluar dari Jepun itu adalah wajar untuk Proton, berdasarkan kerjasama sedia ada yang sedang menimbangkan pemasangan dan pemasaran kereta segmen-A untuk pasaran Malaysia.

Jun lalu, kedua-dua syarikat ini menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dan perjanjian lesen untuk membentuk kerjasama strategik jangka-masa panjang. Walaupun pada peringkat awal hanya membolehkan Proton menjual model rebadge Suzuki, ia juga membolehkan kedua-dua syarikat tersebut meneroka kemungkinan untuk bekerjasama membina model baharu.

Kemungkinan ini adalah berikutan syarikat pengeluar kereta nasional berkenaan disahkan menerima pinjaman RM1.5 billion dari kerajaan. Kerajaan bersetuju memberikan pinjaman itu disertai dengan beberapa syarat, termasuk perlunya Proton untuk berkerjasa dengan pihak luar yang berkredibilti untuk meningkatkan kebolehan penyelidikan dan pembangunannya.

CEO Institut Automotif Malaysia (MAI) Mohamad Madani Sahari berkata, kerjasama dari rakan luar sepatutnya bukan sahaja bekerjasama dengan Proton dalam proses R&D, ia juga perlu membantu Proton meluaskan pasarannya, terutamanya di peringkat luar negara.

Proton-Suzuki-MOU_-010_BM

“Perbincangan antara Proton dan Suzuki telah bermula dan perinciannya akan disimpulkan kemudian. Oleh itu, saya berpendapat kita patut memberikan kedua-dua belah pihak masa untuk membuat pertimbangan,” kata beliau dan menambah perbincangan untuk memperluaskan kerjasama tersebut perlu dibuat untuk menjadikan pelan perniagaan Proton lebih berdaya maju dan berdaya tahan.

Madani juga turut berkata masa depan ekosistem Proton yang melibatkan ratusan vendor, pengedar dan industri sokongan perlu diselamatkan. “Lebih dari 60,000 orang yang secara langsung bergantung pada Proton dan lebih kurang 130,000 orang lagi yang terlibat secara tidak langsung. Ia terlalu besar untuk gagal.”

Senada dengan kenyataan Madani, penganalisa penyelidikan Hong Leong Investment Bank, Daniel Wong berkata kerjasama tersebut hanya akan berjalan dengan berpihak kepada Proton. Menurut beliau, kerjasama teknologi seperti ini akan membuka peluang membina produk dan teknologi untuk pasaran yang spesifik.

“Selepas ini, sebagai pulangan setelah berkongsi kebolehan teknologinya bersama Proton, Suzuki boleh menggunakan platform Proton untuk mengembangkan pasarannya di dalam Asia Tenggara,” kata Wong.

The Sun juga turut memberikan contoh kerjasama antara pihak Suzuki dan pengeluar automotif dari India iaitu Maruti, yang pada permulaannya wujud sebagai lesen dan perjanjian kerjasama pada tahun 1982. Seperti juga Proton, Maruti juga berhadapan dengan masalah persepsi daripada orang ramai, tetapi ia telah masuk ke pasaran yang lebih premium menerusi pengedar Nexa mereka, yang menjual model lebih mahal seperti Baleno dan S-Cross. Kini Suzuki memiliki 56% saham dalam Maruti Suzuki India.

Proton Aria

“Proton Aria,” hasil render Theopilius Chin, Suzuki Celerio yang di rebadge

Berbeza dengan AmInvestment Bank yang berpandangan dari sudut yang berlawanan, keraguan ditimbulkan dengan mempersoal adakah pinjaman kerajaan tersebut mencukupi untuk Proton membendung kerugian mereka atas kemerosotan jualan yang sedang dihadapi. Institusi penyelidikan berkenaan keluar dengan kenyataan sedemikian kerana ketiadaan rancangan melibatkan kerjasama strategik ekuiti berinsentif dengan rakan kongsi luar yang akan menggunakan sepenuhnya kapasiti Proton.

“Kilang Proton Shah Alam dan Tanjung Malim dilaporkan beroperasi menggunakan hanya 35% dari kadar penggunaannya. Jualan Proton jatuh 12% tahun demi tahun sehingga serendah hanya 102,175 unit tahun lalu, dan ini menyaksikan ia agak lemah untuk berhadapan dengan pesaingan sengit dari Perodua dan jenama asing.” kata penganalisa Thomas Soon.

Prestasi kewangan syarikat tersebut juga terus tertekan dengan kadar keuntungan yang tipis dan komitmen kewangan yang perlu dipertimbangkan, termasuk bayaran pinjaman tahunan berjumlah RM268.5 juta yang berpunca dari penstrukturan semula tanggungan hutang dari subsidiarinya, Group Lotus.

Sementara itu, penganalisis lain berkata pinjaman RM1.5 billion tersebut hanya cukup untuk Proton bertahan dalam tempoh dua hingga tiga tahun, dengan mengambil kira kerugian terkumpul lebih dari RM2.5 billion syarikat tersebut pada tahun 2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required