Daya maju projek HSR KL-Singapura dipersoal

Hitachi Super Express

Walaupun draf penjajaran Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Malaysia-Singapura sudah sampai ke peringkat akhir dan perjanjian persefahaman (MoU) projek ini bakal ditandatangani pertengahan tahun ini, persoalan ditimbulkan berkenaan kadar tambang yang dijangkakan serta daya maju projek berkenaan. Pada persidangan dewan undangan negeri Johor semalam, isu Jumlah Aliran Penumpang (PFV) projek tersebut dan harga tiket telah diketengahkan, lapor The Sun.

Laporan sebelum ini ada menyatakan PFV untuk projek HSR ini adalah dijangka akan mencecah 18 juta penumpang setahun. ADUN Stulang dari DAP, Andrew Chen Kah Eng berkata, angka tersebut adalah sangat rendah dan mempersoalkan berapa kadar tiket yang akan dikenakan untuk setiap perjalanan dengan jumlah yang agak rendah sedemikian.

Beliau memberikan contoh harga tiket untuk projek HSR di negara lain yang juga berjarak lebih kurang 300 km. Untuk laluan HSR dari Shanghai ke Nanjing yang mempunyai PFV tahunan lebih kurang 105 juta penumpang, tiketnya dijual pada harga RM150 setiap perjalanan. Untuk HSR laluan Taipei ke Tainan yang mempunyai PFV tahunan 50 juta penumpang pula tiketnya dijual pada harga RM180 untuk setiap perjalanan.

MyHSR

Chen berkata harga tiket untuk HSR KL-Singapura adalah parameter penting untuk menentukan kejayaannya. “Jika kita mengenakan bayaran terlalu rendah, pengendali projek ini akan menghadapi masalah. Jika kita mengenakan bayaran terlalu tinggi pula, kita akan menghadapi masalah penumpang,” kata beliau.

Tahun lalu, tiket sehala antara KL dan Singapura dilaporkan akan berharga kurang dari RM200, dan tiket pergi-balik pula dijangka dibawah RM400, untuk menampung semua segmen pasaran, termasuk perniagaan dan percutian.

“Kami meramalkan harga purata yang lebih rendah untuk menjadikan projek HSR ini boleh dilaksanakan. Walaupun pulangan pelaburannya akan mengambil masa yang lama, pengedali akan mempunyai beberapa pilihan untuk mendapatkan semula pulangan pelaburan mereka di dalam projek ini,” kata CEO MyHSR Mohd Nur Ismail Kamal. Struktur harga yang dicadangkan juga dijangkakan akan menyamai sistem pengangkutan udara, di mana kenaikan/penurunan harga tiket adalah berubah-ubah setiap hari berdasarkan permintaan.

HSR-stations-proposed

Malaysia akan memuktamadkan draf penjajaran projek ini tidak lama lagi, dan ini akan dilakukan sebelum MoU projek tersebut ditandatangani oleh pihak Malaysia dan Singapura pada selewat-lewatnya Julai tahun ini. Pusat transit yang dicadangkan di dalam draf penjajaran tersebut termasuklah Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri.

China, Jepun dan Korea utara dilihat sedang bersaing dalam mendapatkan hak untuk membina landasan sistem tersebut dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Apabila projek HSR ini siap kelak, ia dijangka dapat memendekkan masa perjalanan antara KL dan Singapura kepada hanya 90 minit, dengan kelajuan purata keretapi tersebut dianggarkan pada sekitar 350-450 km/j.

Ia juga turut mempunyai hubungan terus antara Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Lapangan Terbang Changi di Singapura dan juga Transit Landasan Pan ASEAN ke Bangkok yang telah dicadangkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required